-

Friday, 27 January 2012

komik islam : sekudus nur lahi !!

bismillah dulu sebelum baca yer ! !
selamat mmbaca kawan kawan..








maaf..tulisan agak kabur..x leh nak besarkan lagi..moga2 brmanfaat untuk semua.
n_n

Wednesday, 25 January 2012

merungkai permasalahan QADA solat ! !

assalamualaikum,bismillah..

kekadang terfikir.ade ke qada solat.sesetengah org kata ade qada solat.ade jugak yang kate takde qada dalam ibadah.jadi.buat la.research sikit..jumpe ape..

tadaa... !!  bukan gamba ni..


yang ini ha.. selamat mengadap n_n


Para ulama fikah dalam mazhab al-Syafieyyah, al-Malikiyyah, al-Hanafiyyah dan al-Hanabilah sepakat mewajibkan bersegera dalam mengqada solat wajib yang tertinggal tanpa keuzuran.Ini kerana meninggalkan solat tanpa keuzuran syarak adalah berdosa. Maka bertaubat daripada dosa dituntut segera.
Dosa yang bertangguh tanpa bertaubat akan mengundang kemurkaan Allah s.w.t. Selagi tidak qada selagi itulah dosanya dikira. Syarat taubat daripada dosa ini ialah mengqadakan solat yang tertinggal.
Abu Hurairah r.a meriwayatkan satu peristiwa yang bermaksud: Sesungguhnya Rasulullah s.a.w ketika pulang menunggang unta dari peperangan khaibar telah merasakan mengantuk sangat, sehingga baginda bersabda: “Wahai Bilal kita telah ditimpa malam”, maka bilal menunaikan solat beberapa rakaat yang terdaya oleh beliau, manakala Rasulu llah s.a.w dan para sahabat terus tidur.
Apabila hampir fajar Bilal menyandarkan badan pada tunggangannya sehingga Bilal tewas dalam mengantuk. Tiada seorang pun dari kalangan sahabat yang terjaga sehinggalah mereka terasa kepanasan matahari. Rasulullah s.a.w adalah yang terawal bangun lalu baginda terkejut. Lantaran Bilal berkata: “Demi ayahku dan ibuku apa yang berlaku pada diriku jualah yang menimpa dirimu wahai Rasulullah”. Kemudian kesemua sahabat bersiap untuk solat. Rasulullah s.a.w berwuduk dan menyuruh Bilal iqamat lalu baginda menunaikan solat fajar dengan mengimami para sahabat.
Apabila selesai menunaikan solat baginda bersabda: “Barang siapa yang melupai solat maka hendaklah dia menunaikannya apabila dia teringat. Sesungguhnya Allah berfirman yang bermaksud: “ Sesungguhnya Akulah Allah; tiada Tuhan melainkan Aku; oleh itu, Sembahlah akan daku, dan dirikanlah sembahyang untuk mengingati daku.” (Tahaa:14 ), (riwayat Ibn Majah, jld:1, hlm: 227).
Persoalannya bolehkah qada solat subuh? Sedangkan selepas subuh adalah waktu haram mendirikan solat. Mungkin ini menjadi asas kepada pandangan segelintir masyarakat yang menyangka tidak boleh melakukan sebarang solat selepas waktu subuh walaupun qada solat.
Dalam beberapa hadis Rasulullah s.a.w daripada ‘Uqbah bin ‘Amir memberitahu yang bermaksud: Baginda Rasulullah telah menegah kami dari menunaikan solat dan mengkebumikan jenazah pada tiga waktu berikut: ketika terbit matahari sehingga naik tinggi, ketika matahari berada pada ufuk dan ketika terbenamnya matahari. (riwayat Muslim, jld:1, hlm:568, Abu Daud, jld:2, hlm:185,).
Namun, solat yang diharamkan selepas solat fajar ialah solat sunat, adapun solat fardu tidak ditegah dari melakukannya, ini kerana selagi mana matahari tidak terbit selagi itu waktu itu waktu solat subuh. (Nuh ‘Ali Salman, Qadha al-Ibadat, hlm: 260-261).
Para Fuqaha dari kalangan mazhab al-Syafieyyah, al-Malikiyyah dan al-Hanabilah mengharuskan qada solat pada waktu-waktu yang ditegah dalam hadis di atas dan waktu-waktu lain.
Dr. Wahbah al-Zuhailiy menukilkan pandangan para fuqaha dengan menyimpulkan dengan pandangan: “Harus mengqada solat fardu yang tertinggal pada bila-bila masa, sama ada waktu itu ditegah daripada melakukan ibadat ataupun pada waktu biasa, maksudnya qada solat boleh dilakukan bila-bila sahaja.” (Dr. Wahbah al-Zuhailiy, al-Fiqh al-Islamiy, jld:2, hlm: 144).
Justeru, dengan nas-nas daripada al-Quran serta hadis dan pandangan ulama yang muktabar jelas kepada kita bahawa qada ini boleh dilakukan pada bila-bila sahaja walaupun selepas subuh dan selepas asar.
Ini kerana wajib itu kekal wajib. Wajib dalam waktunya apabila tidak ditunaikan pada waktunya wajib itu tidak berubah tuntutannya ia tetap kekal wajib. Malahan orang yang tertinggal solat dengan alasan tertidur, terlupa wajib bersegera mengqadanya. Selagi mana tidak diqada selagi itulah hutang solatnya tertanggung atas bahunya.
Solat tidak boleh selesai dengan taubat sahaja. Taubat atas perbuatan alpa atau buat-buat alpa dan terlupa. Taubat dalam erti kata menyesal atas sikap acuh tak acuh, dan berjanji dengan Allah dan diri bahawa tidak akan mengulangi tabiat suka leka dan tidak bersungguh-sungguh dalam memelihara solat.

jadi..sesapa yang dah tertinggal solat..boleh la kita qada dan solat taubat..semoga Allah terima solat kita..jgn pulak kite fikir. 
"solat kan boleh qada..nanti2 boleh solat"itu dah berdosa.
lagi satu..kalau kita terlupa untuk solat atas alasan tertidur(khususnya solat subuh) and then kite bangun pukul 12.00 .a.m maka mase tu la kite kene selesaikan solat kita..

solat itu tiang agama.sapa yang tak solat.sama macam meruntuhkan agama.dan solat ni pelengkap syahadah kita saban hari.tinggal satu waktu.terputuslah syahadah kita.JAGALAH ALLAH,ALLAH PASTI MENJAGA KITA. 

Tuesday, 24 January 2012

SIAPA MUHAMMAD ? ?

assalamualaikum..

kenali pekerti nabi muhammad yang kita sangjung..moh mmbace

CARA JALAN, BERCAKAP, KETAWA DAN JENAKA RASULULLAH S.A.W.

Sejahtera ke atas kamu wahai semua pembaca.. (^_^)




Membaca kisah Rasulullah s.a.w. memang seronok. Kalau kita hayati betul-betul, insya-ALLAH, boleh jatuh chenta.. Bagus la kan? Memang ALLAH dan Rasul-Nya yang paling layak untuk dicintai dahulu sebelum yang lain-lain... Sesungguhnya segala perbuatan dan percakapan dari Nabi Muhammad s.a.w. adalah sebagai panduan kepada kita, supaya kita jadikan ia sebagai contoh. Bukan setakat suka-suka tahu je, kita kena la ikut sekali. At least cuba. Insya-ALLAH hidup kita lebih mudah dan tenang apabila mengikut sunnah baginda..


Kali ni nak cerita tentang perwatakan-perwatakan Nabi s.a.w. pulak..


1. Rasulullah s.a.w. yang Aktif Berjalan


Nabi s.a.w. kita berjalan sangat aktif dan laju sampai para sahabat kena gigih kejar baginda. :)
Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa:
"Aku tidak pernah melihat seorang pun yang terlebih kacak daripada Rasulullah s.a.w. Cahaya dan seri wajahnya seolah-olah matahari itu sendiri memancar di mukanya. Dan aku tidak pernah seorang yang terlalu lasak berjalan selain baginda s.a.w. seolah-olah bumi bergulung untuknya. Jika pada satu masa baginda di sini, sebentar lagi akan kelihatan baginda di sana. Walaupun ada ketika baginda berjalan secara biasa, namun kami yang mengikuti baginda terpaksa melangkah dengan susah-payah (terpaksa berjalan dengan lebih lasak untuk bersamanya)"


Nabi Muhammad s.a.w. tidak jalan berlenggang seperti wanita. Baginda s.a.w. berjalan seolah-olah menuruni tempat tinggi. Sangat lasak dan energetic.
Daripada riwayat Ibrahim ibn Muhammad:
"Ali r.a. menerangkan bahawa apabila Rasulullah s.a.w. berjalan, baginda akan menjatuhkan langkahnya dengan mantap dan bertenaga."







Apabila berjalan, Nabi s.a.w. akan membiarkan para sahabatnya mendahului baginda s.a.w.
Seperti yang diriwayatkan oleh Hind bin Halah:"...Apabila baginda (s.a.w.) berjalan di kalangan sahabat-sahabat, baginda s.a.w. tidak akan mendahului mereka."


Kenapa Rasulullah s.a.w. berjalan di belakang dan bukan hadapan sahabat, sedangkan baginda adalah ketua mereka?
1. Nabi s.a.w. tidak berjalan di hadapan sahabat-sahabatnya disebabkan sifat tawaduk yang dimiliki baginda. Berjalan di hadapan orang lain adalah amalan orang angkuh dan ujub sebagai tanda kemuliaan, taraf dan maruah mereka.2. Nabi s.a.w. juga lebih gemar berjalan di belakang untuk memudahkan baginda membantu sahabat yang memerlukan pertolongan seperti keciciran barang.3. 'Allamah Baijuri mengatakan malaikat-malaikat sentiasa berjalan di belakang Rasulullah s.a.w., oleh itu baginda akan membiarkan sahabat berjalan di hadapan.4. Nabi s.a.w. seorang pembimbing yang pengasih. Apabila berada di belakang, baginda dapat melihat kesalahan dan kekurangan yang dilakukan oleh sahabat lalu membetulkannya.

2. Keindahan Percakapan Rasulullah s.a.w

Rasulullah s.a.w. bercakap dengan jelas, lancar dan padat supaya pendengar dapat memahami dan mengingati sabdanya dengan baik.

Riwayat dari Aisyah R.A.:

"Rasulullah s.a.w. bercakap dengan jelas supaya dengan demikian sahabat-sahabat dapat menghafalnya dengan mudah."

Apabila bercakap, Nabi Muhammad s.a.w. tidak akan bercakap cepat dan akan bertutur dengan lancar sehingga orang yang mendengar akan memahami bahagian-bahagian ayatnya. Baginda s.a.w. akan bercakap dengan jelas supaya orang yang hadir dalam majlisnya akan dapat memahami sebaik-baiknya.

Riwayat dari Anas r.a.:

"Rasulullah s.a.w. kadangkala mengulangi (mengikut keperluan) sabda-sabdanya sebanyak tiga kali supaya para sahabat dapat mengikutinya dengan pengertian."

Riwayat ini bermaksud apabila Nabi s.a.w. ingin menerangkan sesuatu hal yang penting dan rumit, baginda akan mengulanginya sebanyak tiga kali. Pengulangan tiga kali itu merupakan batasannya. Jika tidak baginda hanya akan menyebut sekali.







Nabi s.a.w. seorang yang pendiam. Baginda tidak bercakap kecuali apabila perlu.

Daripada satu riwayat yang panjang, Imam Hasan r.a. menerangkan tentang sifat Nabi s.a.w yang sentiasa tenggelam dalam keresahan memikirkan tentang ALLAH, sifat-sifat-Nya dan Hari Akhirat. Oleh itu baginda jarang bercakap kecuali benar-benar perlu. Percakapan yang ringkas dan membawa pelbagai makna merupakan mukjizat kenabian baginda.


Nabi s.a.w. bercakap dengan sopan dan tidak biadab untuk mengelakkan orang lain tersinggung.
Nabi Muhammad s.a.w. tidak pernah biadab apabila bercakap, walaupun ketika memberi nasihat. Ketika memberi teguran dalam majlis baginda tidak akan menyebut nama sesiapa untuk mengelakkan orang itu dicela oleh orang lain. Nabi s.a.w lebih suka menegur secara umum.

"Tentang dunia dan perkara-perkara duniawi, Rasulullah s.a.w. tidak akan tersinggung tetapi jika perkara itu melampaui batas-batas agama dan kebenaran, seorang pun tidak akan terlepas dari kemurkaannya..."

Nabi Muhammad s.a.w. akan menghukum sesiapa yang bercakap atau melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama, namun hukuman itu hanya dilaksanakan selepas bukti-bukti yang kukuh diperoleh.

".. Jika Rasulullah s.a.w. terkejut, baginda akan membalikkan tangannya. Ketika bercakap, baginda akan membuat gerakan isyarat dan kadangkala menepuk telapak tangan kanan dengan telapak tangan kirinya. Jika baginda murka maka baginda akan mengalihkan wajahnya daripada orang itu: sama ada tidak memberi perhatian kepadanya atau memaafkannya. Jika baginda gembira, baginda akan seolah-olah menutup matanya disebabkan kesopanannya. Ketawanya hanyalah senyuman, dan ketika ketawa akan terserlah giginya yang mulia seolah butiran hujan batu yang bercahaya."

3. Ketawa Rasulullah s.a.w yang Menawan









Ketawa Rasulullah adalah senyuman.
Jabir r.a. meriwayatkan bahawa:

"Betis Rasulullah s.a.w. kecil (tidak gemuk) dan ketawanya tidak lebih dari hanya senyuman. Apabila aku menemuinya, aku pernah memikirkan baginda menggunakan celak pada matanya, namun sebenarnya baginda tidak mencalitkan apa-apa celak pada matanya."

Pada tepi kelopak mata Rasulullah s.a.w. ada warna celak yang semulajadi, maka dengan itu mata baginda s.a.w. seolah-olah dikenakan celak.

Abdullah Ibn Harith r.a. meriwayatkan:

"Aku tidak melihat seorang yang lebih banyak senyum daripada Rasulullah s.a.w."

Riwayat ini bermaksud Nabi s.a.w. mempunyai kebiasaan tersenyum daripada ketawa.

Jabir bin Abdullah r.a. meriwayatkan bahawa setelah keIslamannya, Rasulullah s.a.w. tidak pernah menghalang beliau daripada mengikuti majlis baginda s.a.w., dan bilamana Rasulullah s.a.w. melihat beliau, baginda pernah ketawa.

Dalam hadis lain dinyatakan baginda tersenyum.



Kisah-kisah yang Menyebabkan Rasulullah s.a.w. Ketawa

Daripada riwayat Abu Dzar r.a. terdapat kisah ini:

Pada satu ketika Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya aku mengetahui orang yang pertama sekali akan masuk ke dalam syurga dan orang terakhir yang keluar darinya..." Baginda pun menceritakan sebuah kisah kepada para sahabat..

" Pada hari kiamat, akan dihadapkan seseorang , maka malaikat yang bertugas akan memperlihatkan dosa-dosa kecil orang itu dan menyembunyikan dosa-dosanya yang besar. "Engkau telah melakukan itu dan ini pada masa itu dan ini.." kata Malaikat. Orang itu membenarkan apa yang dikatakan malaikat. Sebenarnya dia lebih bimbang akan dosa-dosa besarnya. ALLAH s.w.t. pun memerintahkan malaikat supaya memberikan kebaikan kepadanya untuk menggantikan segala kejahatan yang pernah dilakukannya. Apabila mengetahui perintah ALLAH itu, orang itu pun berkata: "Wahai Tuhanku! Sesungguhnya aku masih mempunyai dosa yang tidak diperlihatkan lagi!"

Selepas itu Rasulullah s.a.w. ketawa sehingga menampakkan gigi gerahamnya.

Satu lagi kisah yang menyebabkan Rasulullah s.a.w. ketawa adalah seperti yang diriwayatkan oleh Abdullah bin Mas'ud ini:

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sesungguhnya aku mengetahui tentang penghuni neraka yang terakhir keluar. Ia adalah seorang lelaki yang keluar dari neraka dengan merangkak..."

Dikatakan kepada lelaki itu: "Masuklah kamu ke dalam syurga."

Orang itu pun masuk ke dalam syurga namun mendapati syurga itu telah penuh. Dia pun mengadu kepada ALLAH s.w.t.: "Wahai Tuhanku, sesungguhnya syurga itu telah penuh!"

Dikatakan kepada lelaki itu: "Adakah engkau masih ingat pada zaman engkau hidup di dalamnya?"

"Ya," jawab orang itu.

"Berangan-anganlah kamu."

Maka orang itu pun berangan-angan tentang syurga.

Lalu dikatakan kepada orang itu: "Untuk kamu syurga yang luasnya sepuluh kali ganda dunia sebagaimana yang engkau angankan."

Kata lelaki itu: "Engkau memperolok-olokkanku dan Engkau adalah Penguasa."


Selesai bercerita, Abdullah bin Mas'ud mengatakan beliau melihat Rasulullah s.a.w. tertawa (tersenyum) sehingga menampakkan gigi gerahamnya.


Walaupun sering tenggelam di dalam pemikirannya (bertakafur), namun Nabi Muhammad s.a.w. sentiasa tersenyum untuk menghiburkan hati para sahabat yang dikasihinya. Segaris senyuman daripada Rasulullah s.a.w. sudah memadai buat para sahabat untuk mengetahui bahawa perbuatan mereka diterima. Jika baginda terus-menerus tenggelam dalam tafakurnya, maka sudah tentu para sahabat menganggap diri mereka tidak disenangi Nabi s.a.w. Betapa pengasihnya Nabi kita :)







4. Gurauan dan Jenaka Rasulullah s.a.w.




Dibuktikan bahawa Rasulullah juga berjenaka, namun baginda melarang melakukan kelakar yang menyebabkan orang ketawa terbahak-bahak.



Larangan Nabi s.a.w. ini sangat berasas kerana jenaka yang berlebihan akan menyebabkan hati menjadi keras dan tidak mengingati ALLAH s.w.t. Jenaka yang melampau juga boleh membawa kepada penghinaan dan menyinggung perasaan orang lain.


Sifat berjenaka dan periang adalah relevan ada pada Nabi s.a.w. memandangkan baginda merupakan role model dan dikagumi ramai. Jika beliau tidak ramah dan periang, maka mestilah menjadi kesukaran buat orang ramai untuk berhubung dan mengambil manfaat daripadanya. Lebih-lebih lagi, golongan yang bertaqwa dan mulia akan menuruti setiap perlakuan Rasulullah s.a.w. Jika baginda seorang yang tidak senyum dan tidak periang, maka golongan ini juga akan menjauhkan diri mereka dari senyuman dan keriangan. Sikap ini akan memberi kesukaran kepada mereka yang hadir untuk memperoleh keberkatan. Maha Suci ALLAH. Semoga ALLAH sentiasa mencucuri rahmat dan berkatNya yang tidak terhingga ke atas Rasulullah s.a.w. yang telah mempusakai jalan-jalan kemudahan buat umatnya.. :)







Sufyan Ibn Asiyniyah mengatakan jenaka adalah satu sunnah tetapi hanya pada mereka yang tahu masanya dan tahu membuat jenaka yang baik.




Pemilik Dua Telinga
Daripada Anas r.a. meriwayatkan pada suatu masa Rasulullah s.a.w. memanggilnya, "Wahai pemilik dua telinga." Setiap manusia mempunyai dua telinga. Rasulullah s.a.w. mesti mempunyai sebab tertentu untuk memanggil dengan gelaran sedemikian. Kemungkinan beliau mempunyai telinga yang besar atau mempunyai daya pendengaran yang tajam.


Rasulullah s.a.w. Menghiburkan Kanak-kanak
Anas r.a. juga mengatakan Rasulullah s.a.w. memag kerap berjenaka apabila bertemu dengan para sahabat. Pada suatu hari, kebetulan beliau mempunyai seorang saudara yang lebih muda (adik). Baginda s.a.w. pun berjenaka dengannya: "Wahai Abu Umair! Ke mana perginya nughairmu?"Nughair adalah nama sejenis burung yang kecil yang pernah dibela oleh kanak-kanak tersebut.







Berjenaka Bukan Berdusta
Pada suatu hari Rasulullah s.a.w. telah berjenaka. Kata Abu Hurairah, "Wahai Rasulullah! Tuan juga berjenaka dengan kami!" Balas Rasulullah s.a.w, "Ya, tetapi aku tidak berkata dusta."



Rasulullah s.a.w. Bermain bersama Zahir Ibn Haram r.a.
Seperti yang diriwayatkan oleh Anas r.a. Ada seorang penghuni hutan bernama Zahir Ibn Haram r.a. Beliau sering membawa hasil hutan seperti sayur-sayuran sebagai hadiah kepada Rasulullah s.a.w. Apabila beliau ingin pulang ke rumahnya dari Madinah, Rasulullah s.a.w. akan memberinya hadiah yang berupa barang-barang bandar yang boleh dimakan.

Sabda Rasulullah s.a.w.: "Zahir adalah hutanku dan aku adalah bandarnya."

Wajah Zahir dikatakan tidak menarik namun Rasulullah s.a.w. memberi perhatian yang istimewa kepadanya. Pernah suatu ketika Zahir r.a. sedang berdiri menjual barang-barangnya. Rasulullah s.a.w. secara senyap-senyap berdiri di belakang Zahir lalu menangkapnya.

"Siapa ini? Lepaskan aku," kata Zahir. Tetapi Zahir dapat melihat dari ekor matanya bahawa yang mengusiknya adalah Rasulullah s.a.w. Maka secara berhati-hati beliau menekan belakangnya ke dada Rasulullah s.a.w.

"Siapa yang mahu membeli hamba ini?" Tanya Rasulullah s.a.w. secara berjenaka.

"Wahai Rasulullah!" jawab Zahir r.a. "Jikalau tuan mahu menjual saya, tuan hanya akan dapat tawaran harga yang murah disebabkan kecacatan yang saya miliki."

"Tidak," sahut Rasulullah s.a.w. "Di sisi ALLAH s.w.t., kamu tidak ada kecacatan, malahan kamu sangat berharga."





Unta Betina
Anas r.a. menceritakan:

Pada suatu hari seorang lelaki meminta dari Rasulullah s.aw. supaya ia dibawa menaiki kenderaan. Rasulullah s.a.w. bersabda: "Baiklah, aku akan membawa kamu menaiki unta betina."

"Ya Rasulullah, apakah yang dapat aku lakukan dengan unta betina itu?" kata lelaki itu.

Jawab Rasulullah s.a.w.: "Bukankah unta itu dilahirkan oleh unta betina juga?"


Orang Tua tidak Masuk Syurga
Hasan Basri r.a. menceritakan seorang perempuan tua datang menemui Rasulullah s.a.w.

"Ya Rasulullah! Doakanlah agar ALLAH s.w.t. masukkan aku ke dalam syurga," pinta wanita tua tersebut.

"Orang tua tidak boleh masuk syurga," jawab Rasulullah s.a.w.

Maka pulanglah wanita tua itu sambil menangis. Kemudian Rasulullah s.a.w. bersabda: "Beritahulah pada wanita tersebut bahawa dia tidak akan masuk syurga sebagai wanita tua kerana ALLAH s.w.t. akan menjadikan kesemua wanita syurga menjadi anak dara."

Maksud Rasulullah s.a.w., lelaki dan wanita tua tidak akan masuk syurga dengan keadaan diri mereka yang telah lanjut usia dan nyanyuk, sebaliknya akan dimasukkan sebagai jejaka dan wanita muda. ^_^



Firman ALLAH s.w.t:
"Wahai orang-orang yang beriman, janganlah suatu kaum mengolok-olok kaum yang lain (kerana) boleh jadi mereka (yang diolok-olokkan itu) lebih baik daripada mereka (yang memperolok-olok) dan janganlah wanita-wanita memperolok-olokkan wanita lain (kerana) boleh jadi wanita yang (diperolok-olokkan itu) lebih baik daripada (wanita yang memperolok-olokkan itu) dan janganlah kamu mencela dirimu sendiri."

copypaste#

Monday, 23 January 2012

I LOVE YOU !! DO YOU LOVE ME ? ?


ASSALAMUALAIKUM..
harini mudah je..cuma baca komik yg tertera di bawah..

'Balaslah cinta Allah melalui membalas segala nikmat dan rahmat yang diberikan dengan sentiasa melakukn suruhan dan meninggalkan larangan."

Friday, 13 January 2012

seorang lelaki menjawab soalan tujuh wanita ! !

Assalamualaikum..
beruntunglah wanita ! !
JANGAN MENGELUH WAHAI WANITA ! !

Kaum hawa selalu mengeluh dan melafazkan “susahnya jadi wanita”, mereka telah digoda dan diperdaya oleh syaitan dan hawa nafsunya sendiri, seperti yang kita lihat dialog dibawah, bagaikan mempersoalkan ketentuan Allah terhadap mereka. Dengan kata lain yang agak kasar, Allah berat sebelah dan meletakkan kaum wanita dalam keadaan tertindas.

Keluhan remaja perempuan A:
“Aduh, situ tutup, sini tutup. Susah la gini. Apasal laki-laki mudah saja. Tak pakai baju pun takpe. Perempuan auratnya lagi banyak.”

Keluhan isteri A:
“Kenapa la kita para isteri ni nak keluar kena minta izin dari suami kita, padahal suami kita nak keluar kemana-mana pun tak bagitau kita takpe pulak.”

Keluhan remaja perempuan B:
“Jika kita ikut faraid dalam hal pusaka, rugilah kita. Sebab bahagian harta pusaka perempuan lagi sedikit berbanding harta yang anak lelaki dapat. Kami mahu keadilan!”

Keluhan isteri B:
“Kenapa Allah jadikan wanita mengandung dan rasa sakitnya nak melahirkan anak. Suami kita rileks saja? Masa buat anak carilah kita, masa nak beranak kita tanggung sendiri!”

Keluhan isteri C:
“Islam kata kita perempuan wajib taat pada suami, tapi ada Islam cakap suami perlu taat pada isterinya? Mana keadilan pada kaum hawa?”

Keluhan remaja perempuan C:
“Wanita tak boleh nak beribadat macam lelaki, sebab bila kita ada haid dan nifas, takleh nak solat dan puasa. Ingat perempuan ni suka ke tak solat dan puasa?”.

Keluhan isteri D:
“Bila nak cerai je, suami yang boleh jatuhkan talak. Kenapa isteri tak bolek ceraikan suaminya? Kenapa?”

Dan kemudian datanglah pertubuhan dan organisasi yang membela kaum wanita, dan menuntut hak samarata antara gender, mengekploitasi fahaman wanita yang terjejas akidahnya dek kerana disogok pertanyaan.


Mereka sebenarnya membunuh wanita dan institusi kekeluargaan
Kaum lelaki pula cakap, “Ah, mujur aku ni lelaki!”

Tunggu..! Istigfarlah pada wanita yang ada perasaan seperti di atas. Mujur ada seorang lelaki yang bukanlah seorang ustaz namun amat yakin bahawa Allah itu Maha Adil. Dia tidak mampu menuturkan sabda Rasulullah s.a.w dan petikan dari ayat Al-Quran, namun dengan keimanan dan ilmu sedikit yang dia ada ,diolah sebaiknya untuk menjawab soalan-soalan melampau itu.

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan A:
“Cik adik, Islam lah yang mengangkat aurat wanita. Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan ditempat yang teraman dan terbaik. Awak ada emas dan permata, adakah awak nak letak terdedah ditepi laluan lalu lalang atau disimpan dirumah agar tiada siapa melihat perhiasan itu? Ok, jika awak letakkan perhiasan tadi dikalangan orang, agaknya apa akan jadi dengan barang perhiasan tadi? Lelaki, yang utama hanyalah bawah pusat ke lutut tapi awak? Saya tidak dapat melihat kulit anda pun kecuali muka dan tangan! Awak tak mungkin akan terangsang nafsu tengok saya hanya berseluar pendek ke lutut kan? Tapi kalau sebaliknya, jangankan saya, tapi tok imam pun akan tercabut serbannya jika tengok awak pakai hanya seluar pendek!”

Lelaki beriman menjawab keluhan isteri A:
“Ok, isteri perlu taat pada suami. Jadi, lelaki apa? Suami perlu wajib taat juga kepada ibunya tiga kali lebih utama dari ayahnya, walaupun dia sudah berkeluarga. Isteri tidak perlu lagi, taatnya hanya pada suami. Kenapa awak perlu taat pada suami? Kerana suami kalian lah yang menanggung dosa yang kalian lakukan!”

Lelaki beriman menjawab keluhan remaja perempuan B:
“Betul ke wanita menerima warisan pusaka lagi sedikit daripada lelaki? Tapi kan, harta itu memang hak untuk wanita itu dan dia berhak lakukan apa saja yang dia mahu. Shh.. jangan kongsi dengan sesiapa walaupun suami. Tak kesian pada lelaki ke, dia perlu membahagikan harta pusaka itu kepada isteri dan anak-anaknya. Kalau isteri dia ramai, anak dia ramai, harta pulak secebis, tak merasa lah jawabnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri B:
“Tahniah la sebab awak dapat mengandung dan melahirkan. Setiap kali awak begitu, wanita itu didoakan oleh sekalian makhluk dan malaikat! Beruntungnya awak! Andaikan awak meninggal pula masa beranak tu, percayalah… itu mati syahid dan ganjarannya syurga. Ya, syurga menanti awak malah beranak 15 kali pun sihat sampai ke tua! Sebab tu tak ramai orang wanita meninggal masa melahirkan”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri C:
“Akhirat nanti, saya dan lelaki lain didunia ini akan diminta bertanggungjawab keatas empat jenis wanita. Siapa? Mereka ialah isteri saya, ibu saya, anak perempuan saya dan adik perempuan saya. Tahu maksudnya? Awak nanti di akhirat, awak akan dibantu oleh empat lelaki! Siapa mereka? Mereka ialah suami, ayah, adik atau abang malah anak lelaki awak!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan remaja perempuan C:
“Nak beribadat macam lelaki? Ingat mudah ke nak dapat syurga? Sedarlah, awak sebagai wanita boleh masuk sebarang pintu syurga yang awak sukai. Ya, dah la syurga, ada pilihan pula hanya dengan empat cara. Apa itu? Solat lima waktu, berpuasa bulan Ramadhan, menjaga kehormatan dan tahu apa satu lagi? Taat pada suami awak. Itu saja asasnya!”

Lelaki beriman menjawab Keluhan isteri D:
“Saya, seorang lelaki wajib berjihad fisabilillah. Awak, seorang wanita jika taat akan suaminya,dan menunaikan tanggungjawabnya kepada Allah, maka awak akan turut menerima pahala setara seperti pahala orang pergi berjihad fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata!”


Isteri kepada lelaki yang sedang berjihad menerima pahala jihad walaupun tidak turut sama dengan suaminya
Lelaki beriman bertanya, “Sebenarnya, apa lagi yang awak mahu, wahai kaum hawa?”

Namun, wanita-wanita tadi menangis dan salah seorangnya berkata, “MasyaAllah, sayangnya Allah pada wanita, namun kami sendiri yang mengheret diri ke neraka yang mana ramainya kaum kami berbanding kaum lelaki.”

Demikianlah dialog wanita-wanita yang curiga itu dengan seorang lelaki biasa namun beriman. Musuh Islam tidak akan berhenti melakukan segala upaya, sampai kita ikut dan tunduk kepada cara-cara dan peraturan yang dipromosikan dan diperjuangkan mereka.

Allah, yang menciptakan kita, maka sudah pasti Dia yang Maha Tahu pada manusia, sehingga segala hukumNya malah peraturanNya, tentulah yang terbaik bagi manusia dibandingkan dengan segala peraturan yang dicipta manusia.

Wahai lelaki, jagalah isterimu kerana dia perhiasan, pakaian dan ladangmu, sebagaimana Rasulullah s.a.w pernah mengajarkan agar kaum lelaki berbuat baik selalu (lembut) terhadap isteri anda sekalian.

Berbahagialah wahai para muslimah. Tunaikan dan tegakkan agamamu, nescaya syurga menanti.

Usahlah mengeluh kaum wanita. Sesungguhnya Allah swt sayang padamu.

#copypaste.

Monday, 2 January 2012

KIBUTSATS : sistem tarbiyah israel ! !

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..
nak share sabu perkara yang sangat penting untuk kita sume tahu..selamat membaca ! !

By: Hilal Asyraf

Satu hari, Dr ‘Ala Hilat ada bercerita berkenaan Kibutsats. Pertama kali mendengarnya, membuatkan saya tertarik untuk mendengar apa yang hendak dia ceritakan.

Dia berkata:

“Kibutsats adalah salah satu sistem tarbiyah Israel, yang hakikatnya perlu kita perhatikan”

Kibutsats adalah bandar-bandar yang dibangunkan di sekitar sempadan Israel. Terdapat banyak kibutsats. Kibutsats akan dibangunkan apabila cukup 100 orang lelaki dan semuanya adalah tentera, bersama keluarga mereka. Mereka akan membina perkampungan di sempadan Israel.

Di sini saya kongsikan apa yang saya dengar berkenaan kibutsats.

Terbina untuk membina
Kibutsats hakikatnya adalah satu sistem pembinaan masyarakat yang sangat sistematik. Semua orang di dalam kibutsats terikat dengan peraturan yang agak ketat. Tetapi semuanya hidup mentaati peraturan itu.

Mereka mempunyai jadual harian. Di dalam kibutsats, terdapat dewan makan yang sangat besar. Semua keluarga di dalam kibutsats tidak akan makan di rumah mereka, tetapi makan bersama di dalam dewan besar itu. Perempuan-perempuan akan memasak bersama dan semua lelaki akan makan bersama.

Ada waktu untuk makan, ada waktu pula untuk kerja. Semua orang akan keluar bekerja yang mana, tempat-tempat bekerja mereka juga adalah milik mereka. Contohnya ladang, itu hakikatnya adalah ladang mereka. Kilang, mereka juga yang bina. Mereka bekerja menjalankan apa yang ada dan sedikit demi sedikit meningkatkan semuanya.

Kibutsats tidak terhenti dengan kehidupan makan dan bekerja sahaja. Terdapat juga jadual riadhah dan latihan ketenteraan bagi semua. Sebaik sahaja kerja tamat, mereka akan bersama menjalani latihan ketenteraan. Semua bersama. Baik anak kecil mahupun yang tua. Terbahagi kepada peringkat masing-masing.
Di dalam kibutsats ada nurseri dan sekolah. Semua anak-anak kibutsats akan dihantar ke nurseri dan sekolah di dalam kibutsats itu juga. Tidak akan dihantar keluar. Guru-guru di dalam nurseri dan sekolah itu juga adalah dari komuniti kibutsats.

Sistem pendidikan dan penjagaan kibutsats

Sistem pendidikan kibutsats amat unik. Mereka mempunyai silibus tersendiri, disusun dan direka untuk memenuhi hajat mereka yang ingin menawa duniaa. Mereka tidak memandang pelajaran mereka adalah untuk anak-anak mendapat sijil, atau kerajaan untuk mendapat untung, atau untuk pejabat-pejabat mendapat pekerja.

Mereka menggunakan sistem pendidikan mereka untuk membina ideologi, pemikiran anak-anak mereka.
Saya bagi satu contoh mudah. Matematik.
Di Malaysia, silibus kita biasanya hanya melibatkan kenderaan, buah-buahan dan makanan. Contohnya:

Ahmad ada 10 buah epal. Ahmad ada empat lagi kawan. Semuanya nak makan epal. Maka Ahmad membahagikan 10 buah epal tadi kepada dirinya dan empat kawan lagi sama-rata. Maka berapa biji epalkah yang akan dapat dimakan setiap seorang termasuk Ahmad?
Itu contoh soalan matematik di Malaysia.

Di Kibutsats Israel, mereka belajar matematik juga, tetapi isi matematik mereka membawa kepada apa yang mereka mahu. Contohnya:
Yyvon mengetuai satu peperangan terhadap 10 daerah orang arab. Yyvon mengetuai lima platun tentera termasuk platunnya sendiri. Maka, Yyvon membahagikan serangannya terhadap 10 daerah orang arab tadi kepada semua platunnya sama-rata. Maka, berapa daerah orang arabkah yang perlu dimusnahkan oleh semua platun termasuk platun Yyvon?
Itu contoh pengajian di kibutsats. Lihatlah bagaimana mereka membangunkan pemikiran pemuda-pemuda mereka. Dan silibus sebegini, digunakan sedari nurseri lagi. Ditambah pula dengan latihan ketenteraan yang wujud di dalam kibutsats sehari-hari.

Betapa bersungguhnya mereka membina anak-anak mereka.
Kemudian mereka amat menjaga pemuda-pemuda mereka. Jika ada anak-anak muda ingin keluar ke mana-mana daerah di dalam Israel, kerana cuti contohnya, maka dia wajib memaklumkan kepada ketua kibutsats. Kemudian, ketua kibutsats akan memberikan panduan:
“Sekiranya kamu hendak ke tel aviv, kamu pergi naik bas sekian, berhenti di stesen bas sekian, kemudian kamu bergerak menuju rumah sekian dan bertemu orang sekian. Di sana semuanya telah tersedia untuk kamu, makanan, duit dan sebagainya”
Begitu sekali. Malah, pemuda-pemuda yang ingin keluar tadi akan diberikan wang pula.
Sistem di Kibutsats adalah begitu.
Tujuannya satu, membina diri mereka, masyarakat mereka agar terus kuat dan kebal. Agar yang terbangun, agar yang mantap hanyalah mereka.
Doa tanpa usaha tidak akan membawa apa-apa makna
Itu sebahagian cerita Dr ‘Ala kepada kami. Dia ketika itu baru sahaja selesai mempelajari perihal Kibutsats dalam mata pelajaran Kamasyarakatan Israel di Universiti Yarmouk. Satu kekaguman saya kepada Dr ‘Ala Hilat, dia sentiasa dahagakan ilmu. Dia hakikatnay sudah mendapat PhD dalam pengkhususan Muqorantul Adyan. Tetapi dia masih lagi masuk ke kuliah-kuliah di Yarmouk ketika masa senggangnya.
Dr ‘Ala berkata:
“Kita lihat hari ini orang Islam berdoa supaya Allah menghancurkan Israel, memusnahkan tentera-tentera mereka dan menurunkan bantuan kepada kita. Tetapi, ingatlah semua bahawa, doa tanpa usaha tidak akan membawa apa-apa makna”
Doa tanpa usaha tidak akan membawa apa-apa makna. Itu pesanannya yang paling penting buat saya. Ya, kita orang Islam sering berdoa. Lebih-lebih lagi bila Palestin diserang, berapi kita berkhutbah, berqunut dan solat hajat.
Tetapi kita sendiri tidak membina diri kita, tidak membina keluarga kita, tidak membina masyarakat kita, tidak membina negara kita. Israel, mereka membina diri mereka ke arah matlamat besar mereka, mereka bina sekali keluarga mereka, masyarakat mereka, negara mereka.
Mereka jalani proses tarbiyah juga. Proses tarbiyah jahiliyyah yang sistematik.
Kita, kadangkala ada yang dikurniakan Allah SWT nikmat fikrah Islam, tetapi tidak menghargainya. Sekolah di sekolah agama tetapi tidak mengambil kelebihan di dalamnya. Kita tidak jalani proses tarbiyah Islamiyah dengan berdisiplin. Kita malas. Kita kuat main. Kita sering berfoya-foya membazir masa. Studi pun kita dapat nampak betapa orang Islam keterbelakang.
Maka apakah pertolongan Allah SWT akan sampai kepada kita?
Penutup: Itu adalah orang yang tidak beriman kepada Allah
Penduduk kibutsats adalah manusia yang tidak beriman kepada Allah SWT. Malah mereka hendak menghapuskan agama Allah SWT dan mereka yang menganutnya.
Tetapi, mereka sistematik mencapai apa yang mereka mahu. Mereka bersungguh-sungguh. Mereka ada kebersamaan. Mereka ada perancangan yang mantap. Mereka adun pengajian mereka, kultur mereka agar menyokong apa yang mereka bawa, apa yang mereka kejar.
Kita adalah manusia yang beriman kepada Allah SWT. Yakin dengan janji-janji-Nya, percaya dengan ketetuan-Nya. Tetapi kenapa kita begini hodoh? Tidak sistematik? Tidak bersatu? Tidak ada perancangan? Tidak pun kita berani bangun dengan adunan Allah SWT dalam kehidupan dan pendidikan kita. Kenapa?
Kenapa?
Di sinilah kita perlu duduk bermuhasabah semula.
Diri kitakah yang hendak menaikkan Islam?
Apa kata kita cermin diri, dan memperbaiki semula hati.
Sesungguhnya, kitalah yang menzalimi diri.
Palestin teraniaya bukan di tangan Israel hakikatnya.
Tetapi di tangan kita yang meninggalkannya.