-

Monday, 25 March 2013

QAsidaH

  .. Assalamualaikum dan Bismillah ..

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Alhamdulillah dengan limpah kurnia-Nya dapat kita ketemu di dalam medan dakwah ini.

Sejak kebelakang ini Sering kali kita dengari Alunan-alunan zikir yang sedap didengari
tidak kirelah secare live mahupun hanye dikaca-kaca televisyen.
 Insya'allah...pade kali ini Ana akan kongsikan mengenai QASIDAH.

  1.  Ape itu QASIDAH...?

 

  •  QASIDAH merupakan puisi , syair CINTA atau puji-pujian terhadap ALLAH mahupun HABIBUNA RASULULLAH S.A.W.
  • RAmai penulis Arab berpendapat bahawa orang pertama yang mencipta qasidah ialahpenyair Arab Al-Muhalhal bin Rabiah Al-Tuglabi yang hidup beberapa tahun sebelum NAbi MUhammad S.A.W lahir.
  • QASIDAH kemudian mengalami perkembangan ketika para penyair islam terkenal seperti Umru Al-qais , Al-Qamah dan Ubaid menulis syair2 qasidah dan membacakannya didepan Kaabah. Bahkan ada beberapa qasidah yang ditulis oleh Umru Al-Qais yang menjadi sebahagian daripada syair yang di gantung di dinding Kaabah.


      

2. Dalil Selawat / QasidAh..

ANtara DAlil Sejarah Awal Hijrah NAbi di MAdinah

Ingatkah kita dengan sejarah ketika Rasulullah pertama kali masuk ke madinah..?
Lalu warga Madinah " BErsuka cita " dengan membawa gendang / rebbana lalu semua 
bersama-sama menyambut Rasulullah yang mulia dengan "menabuh rebbana" dan
membaca syair "Thola'al Badru "Alaina" ertinya "telah datang bulan cemerlang atas kami
semua" . RAsulullah dengan penuh suka cita menerima sambutan tersebut.
  ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 Riwayat THabarani, bahawa ketika NAbi S.A.W memasuki Madinah sekembalinya 
daripada Perang Tabuk , berkata Abbas, "Ya Rasulullah ! Adakah memberi keizinan kapadaku ntok memuji engkau ? Lalu Nabi bersabda , "Katakanlah ! Tudak akan mensadur Allah mulut engkau, " lalu ia memuji baginda dengan qasidah syair.
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Firman Allah Subhanahu Wata'ala dalam Surah Al Ahzab Ayat 56 tafsirnya :
"Sesungguhnya Allah dan malaikatnya berselawat memberi segala  penghormatan dan kebaikan kepada Nabi Muhammad S.A.W . Wahai orang-orang yang beriman , berselawatlah kamu kepadanya serta ucapkanlah salam sejahtera dengan penghormatan sepenuhnya".


3. Kelebihan Selawat / Qasidah..




1. Sabda Nabi S.A.W dengan bermaksud : 
"BArang siapa yang berselawat ke atasku dengan sekali selawat, nescaya Allah S.W.T. akan berselawat keatasnya sepuluh kali" ( Hadith riwayat imam Muslim )
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

2. RAsulullah S.A.W. ada bersabda dengan maksud :
" Orang yang lebih baik disisiku di hari kiamat adalah yang paling banyak selwatnya kepadaku " ( Hadith riwayat Tarmizi )

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

3. Sabda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud :
" Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat " ( hadis riwayat tabrani )

Jadi sudah terang lagi bersuluh...( ceeiiwahhh...berperibahase plak dh..)
Banyak kelebihan jika kita mngamalkan selawat / qasidah dalam kehidupan...
Oleh itu...teruskan usaha anda dalam mendekati diri dngan amalan2 yg mulia seperti ini..
Sebelum berpisah mari kita berselawat ke atas baginda Rasulullah.....Mudah-mudahan
kita memperoleh syafaat dari baginda...insya'allah....amin.. :)

 

Friday, 15 March 2013

SalAm AtaS BagiNda

.. Assalamualaikum dan Bismillah ..
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ya Rasulullah , salam kerinduan untukmu ,
Engkaulah hamba Allah yang terpuji ,
Engkaulah kekasih Allah yang amat dicinta ,
Selawat dan salam dari Allah untukmu .


Salam atasmu duhai permata yang indah ,
Salam atasmu duhai purnama yang menerangi ,
Salam atasmu duhai cahaya dari Allah ,
Salam atasmu wahai Penutup segala Nabi .


Salam atasmu duhai kekasih kami ,
Salam atasmu duhai kerinduan kami ,
Salam atasmu duhai pensyafaat kami ,
Salam atasmu duhai yang mencintai kami .


Salam atasmu duhai penegak kebenaran ,
Salam atasmu duhai penghancur kebatilan ,
Salam atasmu duhai pelindung anak yatim ,
Salam atasmu duhai pelindung kaum wanita .


Salam atasmu pelindung fakir dan miskin , 
Salam atasmu penolong orang yang dizalimi ,
Salam atasmu penyebar cahaya kerahmatan ,
Salam atasmu duhai yang berbimbang pada kami .


Salam atasmu duhai yang mendoakan keampunan kami ,
Salam atasmu duhai pemegang telaga Al-kauthar ,
Salam atasmu duhai Nabi penghilang segala duka ,
Salam atasmu pembari syafaat di Padang Mahsyar .


SALAM ATASMU WAHAI SAIDINA MUHAMMAD AR-RASUL .

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sunday, 10 March 2013

Imam & 20 sen

Imam dan 20 sen...

Assalamualaikum dan bismillah..

alhamdulillah masih dikurniakan kesihatan didalam ketetapan iman dan Islam. tidak lupa juga kepada saudara Ammar muslim dan saudara Izz shah yang merupakan sahabat saya didalam medan dakwah ini.

Kali ini mari kita selami kisah seorang Imam yang berasal dari Thailand yang telah dipanggil ke Malaysia untuk menjadi imam tetap di sebuah masjid di Malaysia.Selamat membaca dan menghayati..

Telah menjadi kebiasaan imam tersebut selalu menaiki bas untuk pergi ke masjid.Pada suatu hari,selepas imam tersebut membayar tambang dan duduk di dalam bas,dia tersedar yang pemandu bas tersebut telah memulangkan wang baki yang lebih daripada yang sepatutnya iaitu sebanyak 20 sen.Sepanjang perjalanan imam tersebut memikirkan tentang wang 20 sen tersebut.
Di dalam hatinya timbul banyak persoalan tengtang 20 sen tersebut,"Perlukah aku memulangkan 20 sen ni?" Imam tersebut bertanya kepada dirinya."Ahh...syarikat bas ni dah kaya...setakat 20 sen ni.. nak beli tosei pon tak cukup," kata imam tersebut.Apabila tiba dihadapan masjid,imam tersebut menekan loceng dan bas tersebut pun berhenti.

Ketika imam tersebut ingin turun sahaja daripada bas,tiba-tiba seakan-akan dirinya secara automatik berhenti dan berpaling ke arah pemandu bas tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut.

"Tadi kamu beri saya wang baki terlebih 20 sen", kata imam tersebut sambil memulangkan wang 20 sen tersebut..(maaf diut nampak bengkok..hanya sekadar gambar shj..)

"Owh...terima kasih! Kenapa awak pulangkan 20 sen ni.. kan sedikit je nilainya,dan kalau awak tidak pulangkannya pun,bukan saya tahu..," pemandu bas tersebut berkata.Imam tersebut menjawab,"Wang tersebut bukan milik saya,sebagai seorang MUSLIM saya perlu berlaku jujur."

Pemandu bas tersebut tersenyum,dan berkata, "Sebenarnya sya sengaja memberi wang baki yang lebih sebanyak 20 sen ni,Saya nak uji kejujuran kamu wahai imam.Saya sudah berkali-kali berfikir untuk memeluk Islam."

Imam tersebut turun dari bas dan seluruh jasadnya menggigil dan kesejukan.Imam tersebut berdoa sambil menadah tangan, "Astagfirullah!!! Ampunkan daku Ya Allah...Aku hampir-hampir menjual harga sebuah IMAN dengan 20 sen!!!"


Sahabat-sahabatku sekalian...
Apa yang anda dapat daripada peristiwa di atas? Ingatlah..kita mungkin tidak melihat dan tahu kesan tindakan kita terhadap orang lain.Kadang-kadang manusia akan menganggap kita sebagai tingkap untuk melihat ke dalam dunia ISLAM
-------------------------------------------------------------------------------------------------
'Sesungguhnya pada diri Rasulullah s.a.w itu terdapat contoh teladan yang baik'





Friday, 8 March 2013

CinTa SeJAti


Assalamualaikum & Bismillah......

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bila diperkatakan soal C.I.N.T.A pasti akan terlintas difikiran kita
Rasa kasih dan sayang antara satu sama lain...antara dua jantina yang berbeza.
Umpama dua merpati sejoli...seperti uda dan dara...sesetia romeo dan juliet
Saling mengungkapkan rasa sayang dan rindu yg kemudiannya dibawa ke gerbang perkhawinan
Inilah dinama kan CINTA SEJATI ...



"Ehhh...betul ke ini yang dinamakan CINTA SEJATI ......??"

"Betul laaa"..."Yuppp"..."A'ah"...inilah jawapan yg akan dikeluarkan oleh mereka
yg tidak menjadikan AGAMA sebagai pegangan hidup.

"Ehh..kenape plak...??"
 
 Ini kerana mereka meletakkan C.I.N.T.A manusia yang akan mati sebagai cinta 
yang kekal abadi atau sejati...
Bagaimana mahu berjihad dimedan perang
sedangkan kita sudah gagal dalam berjihad melawan hawa nafsu 
yang disuntik oleh godaan syaitan laknatullah...Inilah antara cara syaitan memesongkan
akidah umat manusia...menggunakan wanita sebagai senjata...


Berkata Imam Qurthubi: ALLAH SWT memulai dengan wanita kerana kebanyakan manusia menginginkannya, juga kerana mereka merupakan jerat-jerat syaitan yang menjadi fitnah bagi kaum lelaki, sebagaimana sabda Rasulullah SAW;

Tiadalah aku tinggalkan setelahku selain fitnah yang lebih berbahaya bagi lelaki daripada wanita. (Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Ibnu Majah)

 
 
Mengapakah kita tidak meletakkan C.I.N.T.A Allah dan Rasul sebagai cinta Yang Kekal Abadi didalam hati kita ....mengapa...??
Same2 la kite memuhasabahkan diri ini...agar kembali meletakkan C.I.N.T.A Allah dan rasul
ditempat yg sebenar-benarnye....
 
 

Ku temui cinta sejati,
 Cinta yang kekal abadi,
 Tiada lagi dusta bicara dunia,
 Itulah dia cinta Yang Esa,
 Kan ku jadikan Yang Pertama,
  Kerana cinta-Nya,
 Ku berdiri disini,

Pabila ku sepi,
 Baru ku sedari,
 Cinta Yang Hakiki,
 Cinta Dari Illahi,
 Usah tertipu dengan cinta sementara,
 Yang kekal hanyalah cinta pada pencipta...

 Berdasarkan lirik lagu ni...Dapat kite fahami bahawa...
cinta terhadap manusia ni merupakan cinta yang sementara..
Sedang kan cinta yang sejati & cinta yang kekal abadi..
Hanye untuk Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyanyang..
   
 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 



 


    
 
 
  

Saturday, 2 March 2013

syahadat pesakit mental ! ! *mentaliti masyarakat

assalamualaikum dan bismillah.

semasa saya sedang memotong rumput dihalaman rumah tadi,saya terfikir akan sebuah kisah yang saya ingin kongsikan bersama-sama.walaupun kisah yang bakal saya sampaikan sebentar lagi merupakan sebuah kisah rekaan namun saya risau kalau-kalau situasi ini akan benar-benar berlaku dalam kalangan kita semua beberapa ketika nanti.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
kisahnya bermula begini
dalam sebuah kampung yang bernama syahadah terdapat sebuah keluarga yang kuat pegangan agama.suatu hari anak bongsu mereka membuat keputusan untuk berhijrah kebandar mencari kerja.sedang dia asyik membuat persiapan,si ayah datang kepadanya dan memberikan sedikit pesanan,"wahai anakku syahadat..sekiranya engkau berasa gelisah dan risau akan keadaanmu disana nanti..ingatlah kepada allah..zat yang maha besar."

setibanya dibandar setelah turun dari bas..syahadat terus menyapa seorang pemuda melayu dan bertanya kemana arah yang harus ditujuinya untuk terus ke kuala lumpur memandangkan dia turun di perhentian puduraya..tiba-tiba lelaki itu memarahinya dan mengusirnya dari situ.disebabkan hampa dengan sikap pemuda itu.dia terus berlalu sambil melafazkan :






setelah itu dia duduk bersendirian di pondok menunggu bas sehinggalah datang seorang pemuda yang menyapanya.pemuda itu sungguhlah baik budi pekerti dan indah budi bahasanya.mereka berborak sambil berjalan menuju ke gerai berhampiran.setelah makanan yang dipesan sampai kepada mereka.syahadat terus membaca doa dan makan.serta merta lelaki tadi menunjukkan reaksi yang pelik seolah-olah ketakutan namun dia cuba sembunyikan perasaannya sehinggalah perkara sama berlaku apabila selesai makan.syahadat sekali lagi membaca doa selepas makan dan lelaki tadi juga ketakutan malah kali ini dia kelihatan lebih gelisah berbanding sebelum itu.ini kerana dia menyangka syahadat ingin menyantaunya.selepas itu mereka berpisah menuju haluan masing-masing.

apabila masuknya waktu solah zuhur,syahadat tanpa membuang masa terus mengeluarkan sejadah dari beg yang dibawanya dan terus menunaikan solat di kaki lima.dari jauh ada yang memerhatikannya dengan rasa curiga.lelaki itu terus memanggil dan melaporkan kejadian itu kepada polis.selang beberapa minit kemudian polis pon tiba.polis membawa syahadat kebilik siasat.polis mendapat laporan bahawa syahadat sedang melakukan upacara keagamaan secara melampau iaitu sembahyang di kaki lima memandangkan kaki lima bukanlah kawasan solat.walaupun syahadat cuba menerangkan kejadian yang sebenar,keterangannya tidak dihiraukan malah polis itu terus memanggil doktor yang berbangsa cina dari hospital bahagia untuk membuat pengesahan.

sejam kemudian,doktor cina tersebut tidak dapat mengesahkan masalah apa yang dialami oleh syahadat.dalam perjalanan kebilik siasatan polis dan doktor cina tadi ternampak keadaan syahadat yang sedang membacakan sesuatu dari riak pergerakan mulutnya.mereka semakin yakin bahawa syahadat seorang pemuda yang mengalami masalah mental dek kerana sering berbicara seorang diri.

ayat yang dibacakan oleh syahadat sebenarnya adalah ayat ini :


tanpa berfikir panjang polis tersebut membawa syahadat ke hospital sakit jiwa untuk bertemu pakar berbangsa melayu.doktor ini telah mengesahkan syahadat mengalami masalah jiwa dan dia telah dimasukkan kedalam hospital tersebut.didalam hospital syahadat sering membacakan ayat suci al-quran yang dihafalnya untuk dijadikan sebagai pendinding diri menghadapi ujian Allah buat dirinya itu.

seminggu kemudian ada seorang ustaz datang ke hospital itu untuk memberikan tazkirah mingguan kepada pesakit.semasa dia sedang memberikan tazkirah,dia terpandang seraut wajah yang tenang dan berseri.seusai tazkirah dia mengambil kesempatan untuk menemui syahadat.setelah lama bercerita dan bersembang ustaz itu membuat laporan dan diizinkan untuk membawa syahadat pulang.syahadat begitu bersyukur kerana Allah memberikan ketabahan kepadanya untuk menempuhi ujian tersebut.

**kesimpulan dari cerita yang aku nukilkan diatas adalah..betapa kita masyarakat yang hidup dialam moden ini mengetepikan kehidupan beragama.

DIMANAKAH NILAINYA MELAYU TANPA ISLAM DAN DIMANAKAH NILAINYA DIRI TANPA IMAN..