-

Wednesday, 8 June 2011

hargailah sebelom tiada...


ketika kejauhan
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

Tuesday, 7 June 2011

dugaan ! !

ASSALAMUALAIKUM..BISMILLAH..                                                                                                     


post kali ni aku tak payah ckp bayk la..             tengok je  video ni k...haha..                                                                      ckp byk pon x gune..ampe bukan nak bace pon an..

haa..aku harap hampe pham la kot noh...
tu dia..indahnya penderitaan...
wallahu'alam

tautan kasih

bismillah...
nak citer sal kasih ni agk susah la bagi aku sbb aku x brape paham sgt..
tapi aku cube try test je dulu..hehe
kalau pasal cinta..tafsiran budak mude skarg ni.
C..cinta
I..itu
N..nikmati
T..tubuh
A..anda

mudah betoi la terpesong tafsiran depa ni an..
ni la die kalau jiwa dah termkn anasir jahat,

kan cinta tu fitrah dari tuhan..jadik cinta tu patot nye pada TUHAN RABBUL IZZATI je..
tapi dsbbkn tuhan tau kite hidop perlukn pasangan..
tuhan titipkn la kasih tu pada makhluk die..sape lagi kalau bkn kite..
jadik klo org yg pesong kn cinta dari bende yg sptotnye tu die mmg kufur nikmat.
tuhan dah bgi tu ptotnye syukur la an..(moga2 kite tergolong dlm org yg bersyukur)
dah la DIA kasik kite nikmat kasih..Allah janjikn pulak balasn tok org yg kasih tu..
aper..korang ingt aku men ckap je ker..aku ckp sbb aku tau..nak bukti? amik ni..hehe

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Tujuh golongan yang Allah akan menaungi mereka pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya: Imam yang adil, pemuda yang tumbuh dengan beribadat kepada Allah, laki-laki yang hatinya terpaut dengan masjid, dua orang yang saling mencintai kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana Allah, Seseorang yg Berdzikir kepada Allah dan air matanya berlinang, laki-laki yang diajak (digoda) oleh wanita yang bernasab yg tinggi dan cantik lalu ia berkata: Sesungguhnya aku takut terhadap Allah, seseorang yang bersedekah dengan cara yang tersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya.” (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
haa...tak kan la tu pon x reti nak paham lagi..tuhan tau la ape yg terbaik tok kite.                                                      jadik die akn kasik kite org yg layak..tunggu je mase..                                                                               JODOH TU RAHSIA DAN AKN TIBA DILA SMPAI MASENYE..                                                          haha..aku cilok ayt ni darik novel kala cinta dan wahyu bersatu.bes cite die..                                           tapi korg nak tau sal novel tu bkn kat cni la yer..
ha..kalau korg ade suke kat sesape..                                                                                                           berdoalah pada yg Esa mntaklah tuhan berikan yg terbaekkk dan sesuai ngan kite..jgn bagitau die lagi....aku pon ade doa gak.ceewah,nak kongsi ker..ermm aku doa camni jer..

YA ALLAH..JIKA BENAR APA YG AKU RASA DAN ANDAI BENAR DIA TERCIPTA UTK AKU YA ALLAH..AKU MNTA YA ALLAH..ENGKAU TAUTKAN LAH HATI KAMI DEMI MENCAPAI REDHAMU YA  ALLAH..DAN JIKA DIA BUKANLAH TERCIPTA BUATKU..MAKA ENGKAU SISIHKANLAH PERASAAN AKU PADANYA YA ALLAH..
hehe..pandai2 la korang nak doa ape utk diri sniri..                                                                                            aku doa utk aku..
so..sesape yg dah salah erti pasal cinta tu..perbetulkan la persepsi tu..don't let banana fruit two time la..haha..(translate lek lok okeyh)

wallahu'alam....

Saturday, 4 June 2011

kita dengan DIA


 ermm...
..renunglah kembali status kita hanyalah hamba..jadi kepada tuhan lah khidmat spenohnya ditujukan..kita yg hina pasti ada cacat celanya..itu lah penting kehidupan bermasyarakat..jgn lah kita berpecah belah kerana ia tidak akn mmbawa sbrang kebaikan pon.sandarkan lah pergantungan kita pada yg maha esa atas setiap sesuatu agar kita semua akn sentiasa dbawah naungan rahmatnya..ingin saya katakan disini..kalau kita sengaja memporak perandakan hubungan..samalah juga dgn ingkar arahan Allah...ayt di bwah jelas mnunjukkan arahan bersatu padu diatas satu jamaah..

واَعْتصِمُواْ بِحَبْلِ الله جَمِيْعًا وَلاَ تَفَـرَّقوُا وَاذْ كـُرُو نِعْمَتَ الله عَلَيْكُمْ إٍذْكُنْتُمْ أَعْـدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلـُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلىَ شَفاَ خُـفْرَةٍ مِنَ النَّاِر فَأَنْقـَدَكُمْ مِنْهَا كَذَالِكَ يُبَبِّنُ اللهُ لَكُمْ اَيَاتِهِ لَعَلـَّكُمْ تَهْـتَدُونَ ’{ال عـمران 103} 

Artinya : 



“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah dan janganlah kamu sekalian berpecah belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu semua ketika kamu bermusuh-musuhan maka Dia (Allah) menjinakkan antara hati-hati kamu maka kamu menjadi bersaudara sedangkan kamu diatas tepi jurang api neraka, maka Allah mendamaikan antara hati kamu. Demikianlah Allah menjelaskan ayat ayatnya agar kamu mendapat petunjuk” 


(Q.S. Ali Imron ayat 103) 


ayuhlah kita pinta pada tuhan agar kita tidak tergelincir dari landasan perjuangan menuju mardhatillah,bukankah kita tlah djanjikan dengan janji Allah yg mana kita xkan terlepas dari bantuannya.sesungguhnya bantuan Allah yg dtg jarang sekali kita sedari..yakin lah kita dgn janji Allah..

(maaf la..xde lagu yg ni versi lelaki)
[pic-1.gif]
"berdoalah kepadaku,nescaya akan aku perkenankan bagimu,sesungguhnya orang orang yg menyombongkan diri dari menyembhku akan msok kedalam jahanam dalam keadaan hina dina"

Nah..dah tuhan kate mcm tu kite ape lagi..mintak la..mintak..same same hadapi kesulitan dan..adu pada Dia..

satu pesanan..
*KALAU KITA BERDOA DAN TROS MENDAPAT APA YG DHAJATKN..
     TANDANYA ALLAH SYG DENGAN KITA DAN MMBERI APA YG KITA MAHUKAN..DIA TIDAK MAHU KITA                      
     TUNGGU LAMA UNTUK MENIKMATI NIKMATNYA..KITA DALAM GOLONGAN YG ALLAH SAYANG
*KALAU KITA BERDOA TAPI MENGAMBIL MASA YG LAMA BARU DIKURNIAKAN DENGAN APA YG DIHAJAT..
     TANDANYA ALLAH RINDU NAK DENGA SUARA KITA MEMOHON PADANYA..SEKALIGUS DAPAT MNDEKATKAN 
     LAGI KITA PADA DIA,KITA DALAM GOLONGAN YG ALLAH RINDU 
*KALAU KITA BERDOA DAN ALLAH TIDAK PERKENANKANNYA..
     MAKA KETAHUILAH,ALLAH MERANCANG SESUATU YG LEBIH BERMAKNA DARI APA YG DIHAJATKAN DLAM 
     KEHIDUPAN KITA..PERCAYALAH KITA BERADA DILANDASAN YG ALLAH BERIKAN PETUNJUK..


                                            (p/s: harap post kali ni dpt bantu dlm pergantungan sepenuhnya pada Rabb.)

mentari vs bulan

ASSALAMUALAIKUM dan alhamdulillah cheritera hidup yg first aku nak kongsi dah siap...
bismillah...


entry pertama dlm dunia blogging..nak kongsi sal diri aku yg x tau nak trime amanah atau pon tidak..
kisah die pasal MENTARI ATAU BULAN..
terserah la klo korg nak pilih mentari atau bulan..bace dulu ape yg ade dlam fikiran aku..hehe
(klo ade cadangan ke..cecite2)





mentari atau bulan..
dlam mnjalani hidop seharian di asrama,terpilih tok jadik seorg yg bertanggungjawab dlm hal2 pelajar,itu lah aku...mmg la kite sbgai khaliah di muka bumi ni kan..tapi dak jadik pembawa amanah ni aku x brape brani..akur dengan firman Allah ni..tapi dilema nye..pemimpin atau pengikut...


''Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ''Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.'' Mereka berkata: ''Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?''. Tuhan berfirman: ''Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui''(Al-Baqarah:30) 




perbezaan mentari dan bulan bagi aku :
kalau mentari..
MENTARI..MENYINARKAN CAHAYA KE SELURUH PELUSUK DUNIA..WALAU ADA AWAN YG CUBA MENUTUPI..TAPI CAHAYA TTAP MENERJAH KE SETIAP PELUSUK DUNIA..
ANDAI DUNIA DIDATANGI KEGELAPAN MALAM..MENTARI TTAP SALURKAN CAHAYA MELALUI BULAN...
WALAU MEMANASKAN DIRI UTK ORG LAIN..MENTARI YAKIN BALASAN PENCIPTA..
WALAU TERGANGGU OLEH KEGELAPAN MLM..RABB HANTAR BULAN SEBAGAI PEMBANTU UTK TERUS MENYINAR MENYINAR DAN MENYINAR

fikiran aku utuh utk berkata mntari la yg akn ttap mnjadi sebaik2 pembimbing kebaikan..
tapi saat amanah menimpa..aku jadik gugup.tersentap dgn cabaran dan tanggungjawab yg bakal bertandang..
sehinggalah muncul bulan sebagai pengganti...
BULAN..MENYINAR DIWAKTU MALAM YG MENDAMAIKAN..SENTIASA BERADA DALAM KESEJUKAN TIKA MMBERI CAHAYA..NAMUN BULAN HANYA GAGAH DI WAKTU PERTENGAHAN PERJUANGAN..TATKALA MULANYA DAN AKHIRNYA..MENYIRNA ENTAH KEMANA..
BUKANKAH INDAH BULAN MENEMANI DIKALA KALBU DITUSUK KEHENINGAN MALAM?
TAPI..BULAN PERLUKAN CAHAYA MENTARI..BEGITU JUGA ALAM..LEMAHKAH BULAN?

"bisakan aku memanaskan diri menerangi insan yg lain?"

kata sahabat..mengapa tidak jika Allah menjanjikan blasan di akhirat..

"bagaimana kalau tergelincir?

Allah akn menghantar seseorang utk memimpin kamu..

"kalau takut dilambung onbak jg berumah ditepi pantai"

mengapa tidak jika itu pilihan Allah..

"grr..semua sama"

(sahabat lain datang bersua)
sabarlah..dalam menghadapi ujian Allah...


(sahabat lagi..)
takdir Allah itu rahsia..

"risau2..ape pon x boleh"

adu dengan Allah..mintak petunjuk Allah..
Allah yg membolak balikkan hati hambanya...

"moga2 benar isi hati"


 keputusan yang diiringi doa tawakal pada Allah dan redha Allah,insyaAllah benar
matahari hanya akan malap apabila kiamat

"matahari,matahari,matahari...tu je tau,xde modal lain ke?"

x..kalau xde matahari mcm mane nak hidop?

"hah,sape matahari sekarang?"

org yg menyinari hidop org lain,dialah matahari..

"dia kepanasan..jln org lain di lebihkan,jln sendiri dibiarkan.."

Allah ada utk sejukkan dia..Allah ada utk sinari hidop dia.Allah akn balas panas dia dgn syurga..

"ermmm"

ADAKAH AKU KUAT UTK MNJADIK MATAHARI?ADAKAH AKU LEMAH UTK MNERIMA TAKDIRMU?
YA ALLAH YA TUHANKU..SINARILAH HIDAYAHMU YA ALLAH..TTAPKAN LAH AKU DENGAN LALUAN AGAMAMU YA ALLAH..YA ALLAH..TITIPKANLAH APA YANG TERBAIK UNTUKKU YA ALLAH..PANDULAH PERJUANGANKU MENUJU CAHAYAMU YA ALLAH..
AMIIN..YA RABBAL ALAMIN