-

Saturday, 17 March 2012

Alone ! !


LONELY..I AM SO LONELY..I HAVE NOBODY..lalala~


WHY SO ALONE ? ? rasa terasing..x mengapa,,,kenapa ??
kerana..ISLAM DATANG DENGAN ASING DAN AKAN KEMBALI ASING.


MAKA BERUNTUNGLAH ORANG YANG ASING ! !

bergumbiralah duhai sahabat.

bicara cermin diri ! !



erm..sebelum cuti penggal ni habis.biar ada satu pesanan ringkas untuk semua.ringkas ke pendek ke..bukan itu jadi ukaran kan..sebab..ingat mengingatkan ni mmg suruhan agama..

fazakkir,fainna zikra tanfaul mukminin.(maka berikanlah peringatan,kerana sesungguhnya peringatan itu sangat bermanfaat untuk orang mukmin..)

sebab..kita..we all..manusia..sifatnya.."nasiya" maksudnya.."lupa".
(lupa la pulak..aduyaiii..ape erk.)

haha..asyik lupa je..ok..tgok ni..senang je..tak payah bace panjang2..mesej pon senang smpai..
haa...sikit je nak ubah...bukan banyak pon..kita perlu ubah cara kita..
"BETULKAN YANG BIASA dan BIASAKAN YANG BETUL"
kan baik kalau kita sentiasa bermanis mulut.."PERCAKAPAN MENCERMINKAN BERIBADI"

senyum sokmo ! !   ..daa ~
 

Wednesday, 14 March 2012

wahai pemilik cinta ! !

untuk pemilik cintaku.


Telah kusiapkan
Satu daerah paling sunyi
Dalam hati ini untuk kau isi
Sebagai isteri
 

Untuk kau penuhi dengan kemuliaan
Seorang wanita
Untuk kau beri erti dengan kelembutan
Untuk kau hargai dengan kasih sayang


Ku ingin kau jadi wanita mulia
Yang tahu harga budi dan hati
Seorang lelaki bernama suami


Kerana engkau isteri...
Ku ingin kau mengerti
Bahawa hidup ini tak semudah yang kita janjikan
Yang kita janjikan
Kerana kau isteriku
...............
 
aku hanya mahu jadik yang terbaik untuk kamu..
seteguh cinta adam untuk hawanya
sbagaimana muhammad kepada khadijah
seperti kasih yusuf pada zulaikha
curahan sayang saidina ali kepada isterinya fatimah

sedikit pesanan : :
 
wahai orang2 beriman.peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka.


Tuesday, 13 March 2012

kisah sebenar punca pergolakan di Syria





PERISTIWA SYRIA

Syria merdeka dari penjajahan Perancis pada 1945, dan telah diperintah oleh anak bangsa Syria sendiri sehingga zaman Hafez Al-Assad yang telah memerintah selama 32 tahun dan diikuti oleh anaknya Basyar Al-Assad yang telah memerintah selama 11 tahun. Syria telah menjadi negara yang diperintah oleh diktator.

Hafez Al-Assad berpegang pada Syiah Nusairiyah, yang menyimpan perasaan dengki terhadap rakyatnya daripada MUSLIM SUNNI, yang mencaci dan menghina Saidina Aishah dan Ummahatul Mukminin radhiyallahu anhum, diharamkan sembelihan mereka, mereka melakukan kejahatan yang pelbagai, mereka tidak solat di masjid kita (ASWJ).

Kerajaan Syria didokong oleh Iran yang terkenal dengan Syiahnya, bahkan Hafez sendiri merupakan pelampau Syiah.
Syeikh Hassan seterusnya menceritakan tentang Syria yang mana 6 peratus darinya merupakan Syiah Alawie, 10% darinya beragama Kristian dan 84% daripada rakyatnya beragama Muslim Sunni. Iran mempertahankan tindakan ganas regim Hafez yang membunuh rakyatnya sendiri, begitu juga Hizbullah di Lubnan juga menyokong tindakan Hafez Al-Assad.

BERMULA ZAMAN AYAHNYA- Hafez Al-Assad- konflik berdarah di Hama pada tahun 1982 yang berlaku selama 27 hari mengorbankan hampir 46000 ribu penduduk Hama. Peristiwa ini menyebabkan rakyat Syria mendiamkan diri dari politik sekian lama.
Rakyat mula kembali bangkit terhadap kezaliman yang berlaku semenjak 8 bulan yang lalu.
Permulaan revolusi berlaku di Hama, kemudian merebak ke bandar-bandar lain seperti Dar'aa, Hauran, Halab bahkan sehingga ia berlaku di 157 tempat di Syria.

PUNCA KEBANGKITAN ADALAH : Ada sekumpulan kanak-kanak seramai lingkungan 28 orang bermain-main dan telah menulis sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN. Slogan ini telah dilaungkan di negara2 yang berlaku kebangkitan rakyat. Pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak-kanak ini. Mereka telah diseksa dengan cara mencabut kuku-kuku kaki dan tangan mereka. Salah seorang kanak2 itu telah meninggal dunia dan keluarganya meminta mayat kanak2 itu serta kanak2 lain dilepaskan. Kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak2 itu, mereka perlu memberi wanita2 dikalangan mereka untuk dinikahi oleh puak2 kerajaan Syria ini ( satu bentuk penghinaan), maka berlakulah kebangkitan di Syria.


BENTUK KEZALIMAN YANG BERLAKU SEPANJANG TEMPOH SAURAH.

1-Dalam masa 42 hari telah terbunuh Syahid seramai 4000 orang rakyat Syria.

2-39000 orang telah cedera, mereka tak dirawat dan dibiarkan sahaja.

3-Satu peristiwa di mana seramai 19 orang doktor di hospital dan 40 orang pesakit di hospital tersebut dibunuh tentera Assad di wilayah Doma.

4-9000 tahanan ditahan.

5-413 orang telah syahid di dalam penjara.

6-Wanita2 diculik dan dibawa ke tempat yang tak diketahui. Wanita ini telah dirogol di hadapan abang2, ayah, anak2, dan ahli keluarga mereka. Sebelum dirogol, mereka digari terlebih dahulu.

7-Seorang ukhti bernama Zainab Al-Husni dari Hims, di Madinah Khalid bin Al-Walid. Beliau telah ditangkap dan mahu diperkosa oleh tentera yang menangkapnya. Tetapi beliau melawan. Lantas beliau dibunuh dan telah dipotong 4 KERAT.. Anggota badan yang dikerat itu dimasukkan ke dalam plastik, lalu dicampakkan ke hadapan keluarga beliau.

8-Mengucapkan takbir merupakan sesuatu yang tidak disukai.
9-Menyuruh tukar Laa Ilaha Illah Basyar Asad.

10-Basyar Assad juga daripada kelompok Syiah yang terkeluar daripada Islam dan mengharuskan untuk membunuh Muslimin Sunni..84% daripada posisi kepimpinan Rejim Basyar Assad dipegang oleh kaum keluarga mereka yang terdiri daripada 3 keluarga besar, 6% daripada posisi tersebut pula daripada kaum Ajam dan 10% lagi daripada golongan Kuffar.. Tiada posisi bagi Ahlus Sunnah wal Jamaah..Kezalimannya terhadap wanita dan kanak2 juga terlalu dahsyat melebihi Israel..rakyat2 Sunni dibunuh sesuka hati tetapi walau seorang Israel pun tidak ditumpahkan darah..hasbunallahu wa neemal wakeel..
#RAKYAT YANG KELUAR BERDEMONSTRASI AKAN MANDI DAN BERWUDHUK KERANA MEREKA YAKIN TIDAK AKAN KEMBALI LAGI...


FATWA ULAMA TENTANG SAURAH DI SYRIA

Rabitah Ulama Syria yang diasaskan oleh Dr Ali As-Sobuni dan Rabithah Ulama Sedunia telah berfatwa kepada rakyat Syria agar mempertahankan rumah mereka daripada keganasan tentera walaupun dengan menggunakan pisau dengan berdalilkan hadis berikut;
#"Barangsiapa terbunuh mempertahankan hartanya, maka dia syahid ; barangsiapa terbunuh mempertahankan ahli keluarganya, maka dia syahid; atau mempertahankan agamanya, maka dia syahid" -hadith ini dikeluarkan oleh Abu Daud dalam Sunannya (2/275) An-Nasaie dan Tirmidzi dan disahihkan oleh Imam Al-Albaniy dan Ahmad (1652 dan 1653) dari jalan Said Bin Zaid dan sanadnya Shahih.


PERKARA TERBARU
1-Masa depan kebangkitan ini begitu baik. ia berterusan dan semakin kukuh. Lebih 30000 tentera yang terdiri dari pegawai telah bersama rakyat. Mereka ini telah melindungi orang2 yang turun berdemo kerana tidak tahan melihat kekejaman rejim Basyar Assad ini yang sesuka hati membunuh rakyatnya sendiri.

2-Pertubuhan2 Arab (Liga Arab) telah mengambil pendirian tentang apa yang telah Syria lakukan terhadap rakyatnya. Mereka tidak membenarkan pegawai2 Syria memasuki tanah mereka. tetapi ada dua negara yang tidak berpendirian sedemikian iaitu Iraq dan Lubnan. Iraq tidak berpendirian sedemikian kerana pemimpin Syria merupakan orang Syiah dan mereka selalu meminta pertolongan dari Iraq kerana Iraq merupakan negara Syiah.

3-Syeikh Yussuf Al-Qaradhawi telah mengeluarkan fatwa bahawa mereka yang terbunuh dalam keadaan yang sebegini adalah seorang yang SYAHID....

4-95% ulama Syria telah bersama dalam kebangkitan rakyat ini.

5-19% negara-negara Arab telah mewajibkan sekatan politik dan ekonomi ke atas Syria.



KENAPAKAH KITA KURANG MENGETAHUI DENGAN JELAS ISU SYRIA?

1- Gambaran tentang Syria agak tidak jelas bila dijelaskan oleh media2, kerana itu Syeikh Hassan dihantar bagi menjelaskan apakah sebenarnya yang berlaku di SYRIA..

2-Media2 barat sebenarnya tidak mahu manusia dunia tahu akan apakah sebenarnya yang berlaku di Syria. Lalu mereka telah memutarbelitkan fakta.

3-Syeikh Khalid Hasan bercerita, ketika beliau di Indonesia dan bertemu dengan seorang teman, teman itu berkata dia lihat di akhbar bahawa ramai orang menyokong Kerajaan Syria. TV Indonesia juga menyiarkan bahawa ramai yang menyokong Kerajaan Syria yang dipimpin oleh Basyar Al-Assad. Apa yang berlaku sebenarnya ialah, kerajaan telah mengumpulkan pegawai2nya supaya berkumpul dalam erti kata lain mahu menunjukkan kepada dunia bahawa Basyar Al-Assad ini mempunyai ramai yang menyokong beliau.

4-Jangan terpedaya dengan kenyataan2 yang kita dengar dari ahli intelektual Syria dan ahli politik Syria bahawa yang Syria menentang Israel. Tetapi, sejak zaman ayah Basyar Al-Assad lagi (Hafez Al-Assad) tidak satu peluru pun yang singgah ke tanah Israel. Bahkan Tanah Tinggi Golan yang terletak di Tanah Syria telah dikuasai oleh Israel.

5-Kita banyak tidak tahu tentang Isu Syria selama ini sebab media telah dikawal oleh pihak rejim Basyar Assad. Manakala sumber media lain tidak dibenarkan memasuki Syria untuk membuat liputan. Segala gambar dan video yang menjadi bahan bukti adalah hasil rakaman daripada para pendemonstrasi yang bertekad untuk merakam sendiri kezaliman tersebut dan kebanyakan daripada mereka telah menemui syahid. Sebahagian rakaman lain telah dijual oleh tentera rejim Basyar Assad dengan harga 100 dolar. Syeikh Dr Khalid Hassan Al-Hindawi merupakan delegasi khas Syeikh Dr Yussuf Al-Qaradhawi ke Asia Tenggara untuk menyampaikan dan menyebarkan berita sebenar.


PERANAN KITA SELAKU SEORANG MUSLIM & SELAKU SEORANG MANUSIA
-Mendoakan saudara kita di Syria
-Menghulurkan bantuan untuk mereka dari segi kewangan
-Menyebarkan berita sebenar tentang apa yang berlaku di SYRIA.

Ingatlah Saudaraku, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:
"Barangsiapa yang tidak mengambil tahu hal orang Islam yang lain, maka bukan dari kalangan KAMI"
dan ingatlah selalu akan tempat kembali bagi mereka yang zalim:

Kalam Saidina Ali KWJ; "Sesungguhnya negeri yang batil itu sekejap sahaja sedangkan negeri yang benar itu tetap sehingga datangnya kiamat".

Firman Allah Taala dalam Surah Al-Isra' ayat 81;
"Dan katakanlah :Telah datang kebenaran (Islam), dan hilang lenyaplah perkara yang salah (kufurdan syirik) ; sesungguhnya yang salah itu sememangnya satu perkara yang tetap lenyap".

Firman Allah dalam Surah Ar-Ra'd ayat 17 ; adapun buih itu maka akan hilang lenyaplah ia hanyut terbuang, manakala benda-benda yang berfaedah kepada manusia maka ia tetap tinggal di bumi. Demikianlah Allah menerangkan misal-misal perbandingan.

(Disampaikan pada 6 Disember 2011 di Uni Putra Malaysia, disusun semula dari pelbagai sumber oleh Abu Abdullah )
video kesatuan rakyat menentang rejim syria . SEMOGA ALLAH MEMBANTU RAKYAT SYRIA..amiin

#copypaste . ballingu anni walau ayah..

Sunday, 11 March 2012

MANGKUK,MADU dan SEHELAI RAMBUT

assalamualaikum..
satu cerita yang menarik untuk sama-sama kita baca..hayati..dan seterusnya menyampaikan..

Rasulullah SAW, dengan sahabat-sahabatnya Abu bakar r.a., Umar r.a., Utsman r.a., dan 'Ali r.a., bertamu ke rumah Ali r.a. Di rumah Ali r.a. isterinya Saidatina Fatimah r.ha. putri Rasulullah SAW menghidangkan untuk mereka madu yang diletakkan di dalam sebuah mangkuk yang cantik, dan ketika semangkuk madu itu dihidangkan sehelai rambut terikut di dalam mangkuk itu. Baginda Rasulullah SAW kemudian meminta kesemua sahabatnya untuk membuat suatu perbandingan terhadap ketiga benda tersebut (Mangkuk yang cantik, madu, dan sehelai rambut).
  
     
Abubakar r.a. berkata, "iman itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang beriman itu lebih manis dari madu, dan mempertahankan iman itu lebih susah dari meniti sehelai rambut".



Umar r.a. berkata, "kerajaan itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, seorang raja itu lebih manis dari madu, dan memerintah dengan adil itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".



Utsman r.a. berkata, "ilmu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, orang yang menuntut ilmu itu lebih manis dari madu, dan ber'amal dengan ilmu yang dimiliki itu lebih sulit dari meniti sehelai rambut".
 


'Ali r.a. berkata, "tamu itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, menjamu tamu itu lebih manis dari madu, dan membuat tamu senang sampai kembali pulang ke rumanya adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".




Fatimah r.ha.berkata, "seorang wanita itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, wanita yang ber-purdah itu lebih manis dari madu, dan mendapatkan seorang wanita yangtak pernah dilihat orang lain kecuali muhrimnya lebih sulit dari meniti sehelai rambut".



Rasulullah SAW berkata, "seorang yang mendapat taufiq untuk ber'amal adalah lebih cantik dari mangkuk yang cantik ini, ber'amal dengan 'amal yang baik itu lebih manis dari madu, dan berbuat 'amal dengan ikhlas adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambut".



Malaikat Jibril AS berkata, "menegakkan pilar-pilar agama itu lebih cantik dari sebuah mangkuk yang cantik, menyerahkan diri; harta; dan waktu untuk usaha agama lebih manis dari madu, dan mempertahankan usaha agama sampai akhir hayat lebih sulit dari meniti sehelai rambut".



Allah SWT berfirman, " Syurga-Ku itu lebih cantik dari mangkuk yang cantik itu, nikmat syurga-Ku itu lebih manis dari madu, dan jalan menuju syurga-Ku adalah lebih sulit dari meniti sehelai rambutcukup sekadar itu untuk hari ini..barakallah alaik ! !

pendakwah perlu jadi air mutlak ! !

assalamualaikum dan selamat sejahtera bagi semua pembaca..
moga2 Allah menyediakan untuk kita taufiq hidayah serta perlindungan.

dah lama cuti dari arena blogging.bukan taknak update blog usang ni..tapi sebok sgt la..(kate kau)..

kisah perbualan antara Abu dan Jalil
JalilAbu

ABU : apa itu AIR MUTLAK,AIR MUSTAKMAL daaann AIR MUTANAJIS ? ?
JALIL : laa..hok tu pong mu nok tanyo ambo..mu ngoyak mu ngaji agamo..berat lagu ni..
ABU : ye la..aku skolah agama pon bukan semua ilmu agama aku tau jalil oii..sikit2 boleh la.
JALIL : bereh..lagu ni lah..bio ambo gi tanyo kat murabbi ambo dulu deh.
ABU : hololloh..(igtkan dah tau..gaya mcm pro.piirah)..wait3..nak tanya sikit..yang hang tetiba nak speaking  kelantan ngan aku ni apa hal. ? ?
JALIL : ouh..saje nak cuba bahasa serambi mekah..mana tau kot2 terlekat kat awek sana..blajaq siap2..
ABU : oo..gud idea ! ! mcm ni lah..biaq aku terang kat hang supaya anda jelas dgn persoalan tadi..

secara teori air mutlak tu air suci yang mensucikan..air jenis ni la yang kita ambik buat sembahyang tu..buat mandi wajib ke..air mutlak la..kite nak bersuci je..gune laa air ni..air mustakmal pulak..air yang suci tapi tak mensucikan..sifat air jenis ni suci tapi die x dapat nak mensucikan orang lain macam..air yang mase kite wudu' air yang jatuh dari tangan kite dan satu lagi air mazi..dapat ? ?

JALIL : ok2..i got it ! ! teruskan kuliahmu..

ABU : ok..air mutanajis pulak..air yang kotor dan tak dapat nak mensucikan..yer la..kan dah kotor..xkan nak suci pulak.air ni asalnye suci..tapi dicemari oleh najis yang jatuh yang dah ubah bau warna ngan rasa air tu sendiri..contoh nye..air kencing dan seumpama dengan nya..
JALIL : oo..jadi.. ? ?
ABU : point sebnar aku nak cakap kat hang ni..adalah..kita orang islam amnya dan pendakwah khususnya..kena jadi macam air mutlak..mcm ni..cantik kan..haa..
akhlak kita kena cantik..lawa..molek..baru boleh jadi pendakwah..kan sifat pendakwah tu baik..suci..pastu..kena la pulak mensucikan org lain..kita bersihkan kekotoran dalam jiwa manusia..kih3.

JALIL : yang hang dok gelak pasaipa..aku serius dengaq ni..khusyuk..
ABU : ok2..aku smbung..jgn jadik mcm air mustakmal.suci tapi tak mensucikan..pendakwah jenis ni mcm..die ni memang dah suci..dah baik dah..cuma die ni..mcm..mula mula baik..pastu berubah jadi trok..sbb ikut ckp org..mula2 dah berjaya sucikan anggota wudu' pastu dah lepas wudu' jadik x leh mensucikan dah..pendakwah yang dah dakwah ramai org pastu die plak yang terpesong..ni la pendakwah mustakmal..haha

JALIL : kirenye tak payah ikut la pendakwah yang mcm ni..
ABU ; x..ikut la ape yang btol..yang tak betol..tinggalkan la..
JALIL : ooo..last skali pendakwah mutanajis plak..aku tau..mesti jenis ulama su' kan.. ? ? die dari awal smpai habis nak pesongkan org je..trok betol..die ni nak ikut diri die sbb nak kuasa dan kemewahan je..banyak la ulama su' skarang ni..
ABU : wah..pandai kau ni rupenya..tak sia2 dok maahad..ermm..mmg la..nak bwat mcm mana..skarang ni kite la yang nak kene jadik pendakwah yang mcm air mutlak tu..
 JADI..PERBAIKILAH AMALAN KITA DAN PERBAIKILAH PULA AMALAN ORANG DI SEKELILING KITA..ok..see you again jalil..aku nak gi main badminton..assalamualaikum..
JALIL : waalaikumussalam(sob3.terkena batang hidung sendiri..) :(

ok..habis cerita..aku harap korang dapat apa yang baik dalan citer ni..daa..