-

Wednesday, 28 December 2011

BERHIBUR ! ! satu keperluan ! !

ASSALAMUALAIKUM.
bertemu lagi dalam post seterusnya.

lagu sangat saya gemari..ALBI NADAK
nak denga lagu ni   ? ? ni..yg hampa suma tengah denga ni.bes kan ? ?

Leek, ana milk leek
ta'ala arrab dommeni, makhtag
eleek, o rokhi feek
ya hob 'omr ana 'omri kollo hakhyesho leek

hawak howa el khaya,
wenta elly ana, ba'ashek hawa
kan albi monaah
agmal malak, yekoon ma'ah

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah ba'd esneen shok wa khaneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah ba'd esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashana 'ineek
wa 'omri fadak

Eh, akhtag le eh
law konti ganby ma'aya daiman kolly eh
ya dana min zaman
makhtag le alb yehess beya o ahess beek

hawak howa el haya,
wenta elly ana, ba'ashek hawa
kan albi mona
agmal malak, yekoon ma'a

yah albi nadak wetmannak teb enta wayaya
yah bad esneen shok wa haneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

jom tgok makna..cukop indah maksudnya..mendalam bagi yang telah berpunya  !!

Hanya padamu...
Diri ini hanya milikmu
Datanglah dekat
Air mataku mengalir
Mengharapkan mu

Hanya padamu...
Dan jiwaku padamu
Wahai kasihku usia kita,usiaku
Seluruh hidupku untukmu

Cintamu adalah hayatku
Dirimu buat kita bercinta sebenar2 cinta
Hatiku disini, keindahanmu millikku
Jadi bersatu

Hatiku memanggil
Harapkan engkau sentiasa kekal
Hanya dirimu
Selepas bertahun lihatlah sayang
Kita berjumpa di sini dan bersama
Airmataku mengalir keranamu
Engkaulah kekasih, hidupku hanya untukmu
Seluruh hidupku, usiaku..
Kerna matamu, aku serahkan segalanya

Apa yang daku harapkan
Indahnya kau disisi bersamaku selamanya
Katakanlah kepadaku..
Diri ini..sekian lama mengharapkan
Hati ini, perasaan ini
Bersama hati dan perasaanmu

yah albi nadak wetmanak teb enta wayaya
yah ba'd esneen, ba'd elsneen alak eek hena ma'aya
yah dommeni leek, danta habibi hayaty leek
we ha'eesh 'omri 'ashan 'ineek
wa 'omri fadak

sekian..jumpa lagi..
pesanan untuk fares leek..lagu yang sangat sedap..(mcm la die bace)
assalam. :)

Tuesday, 27 December 2011

kawan itu belon ! !

bismillah..
andai aku adalah virus buatmu....sila cepat2 upgrade anti virusnya.
andai aku penggodam imanmu....sila cepat2 kukuhkan pertahanannya
andai aku mmbawa angkara...sila cepat2 hindari diriku

jgn aku dipersalahkan...komputermu sering diancam
jgn aku dipersalahkan...mmbawamu kejurang kecelakaan
jgn aku dipersalahkan...menjadikanmu ancaman dunia

"seorang manusia yang tidak membawa manfaat walaupun sedikit kepada org lain,tidak layak dijadikan sahabat"(syeikh empunya belog )

Rasulullah SAW bersabda: خير الناس أنفعهم للناس 
Sebaik-baik manusia ialah yang paling bermanfaat kepada manusia.

Wednesday, 21 December 2011

Doa yang sering diabaikan..betol ? ?

Assalamualaikum.
dengan nama Allah tuhan seru sekalian alam.

manusia memerlukan doa sebagai credit untuk menunjukkan yang kita sangat mengharapkan bantuan dari yang esa.

nak tanye
ini gambar ape ? ?
ya,dudk antara dua sujud(iftirasy)

yang ni pulak ? ?
betol.doa duduk antara dua sujud.

namun..adakah kita baca doa ni dengan betol ?
kita faham doa ni ?

jom kite tegok ape maksud disebalik doa yang ringkas tapi padat ni...layann ! !

rabbighfirli..tuhanku.ampunkan dosa ku.
kite tenangkan diri.kite sedang meminta ampun.sesal lah dengan semua dosa kite selama ni.

warhamni..sayangi aku.
bukan calang2 doa yang kite pohon.kite mintak supaya Allah sayangkan kite.sungguh beruntung orang2 yang Allah sayang ! !

wajburni..tutuplah aibku
setiap hari ade je bende yang kite buat.akn memalukan diri kite.tanpa kita sedari.mintakla..biar tuhan tutup semuanya.takde la kite malu nanti.

warfa'ni..angkatlah darjatku.
mmg kite sebagai orang islam.darjat kite dah tinggi tapi itu dimata Allah.biarlah dipandang mulia disisi manusia pulak.jangan biarkan kite dihina.

warzuqnii..berikan aku rezeki..
moga-moga tuhan berikan kite rezeki yag secukopnye.xde la hidop melarat je

wahdinii..berikan aku petunjuk
kite nak kite berada dlam jalan yg diredhoi.tuhan pasti bagi.percayalah..

waafinii..sihatkan aku
kan susah kalau hidop kite sakit.nak jalan susah.nak makan susah,yang pling penting nak beribadah pon susah..haish

wa'fuannii..maafkan aku..
sekali lagi kite mintak ampun..nak mintak maaf ni..biarkan banyak kali..baru nampak kite ni bersungguh sungguh mahuakan kemaafan..

wah..walaupon ringkas doa yang nabi ajar ni..tetap bermakna bagi yang nak memahami.
berdoalah.pasti tuhan makbulkan.ini janji tuhan.takkan la tuhan mungkir janji pulak..
berdoalah..terbaikkk ! !
                                      

Tuesday, 20 December 2011

SYIAH dan YAHUDI ! !

Assalamualaikum
coretan seterusnya :


Sahih Ibnu Hibban (Hadith no 6237) yang bererti :

Quote
    "Dari Abu Hurairah radiyaLLahu 'anhu dia berkata: Bersabda RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam : Orang-orang Yahudi terpecah menjadi 71 golongan dan orang-orang Nasrani berpecah menjadi 72 golongan sementara ummatku akan berpecah menjadi 73 golongan".

salah satu daripada pecahan umat islam yg sediakala kita tau ni adalah SYIAH.
lepas aku tgok video dlm utube tntg syiah..ade jumpa 1 video yang sngt mengejutkan.
info video tu  :

jeng3..

SYIAH DIASASKAN OLEH YAHUDI.
PERSAMAAN YAHUDI DAN SYIAH


BIL
SYIAH
YAHUDI
1
Pemerintahan mestilah dari keturunan Ali
Pemerintahan mestilah dari keturunan Daud
2
Tiada jihad fi sabilillah sehingga datangnya Al-masih dan turun sebab dari langit
Tiada jihad fi sabilillah sehingga datangnya Al-masih al-muntazar menyeru dari langit
3
Melewatkan solat maghrib sehingga keluar bintang dari langit
Melewatkan solat maghrib sehingga keluar bintang dari langit
4
Berpendapat talak tiga tidak jatuh
Berpendapat talak tiga tidak jatuh
5
Wanita tidak mempunyai iddah
Wanita tidak mempunyai iddah
6
Menghalalkan darah kaum muslimin
Menghalalkan darah kaum muslimin
7
Menyelewengkan Al-quran
Menyelewengkan Taurat
8
Jibril tersilap member wahyu kepada nabi Muhammad,sepatutnya kepada Ali
Membenci jibril (musuh para malaikat)
9
Tidak makan daging unta
Tidak makan daging unta
10
Mengharamkan arnab dan tuhhal
Mengharamkan arnab dan tuhhal
11
Tidak ada hukum menyapu khuf
Tidak ada hukum menyapu khuf
12
Menuduh maryam penzina,ummul mukminin aishah berzina
Menuduh maryam penzina,ummul mukminin aishah berzina


"sememangnya ulama telah menfatwakan golongan SYIAH adalah pelampau agama dan SESAT"

wallahua'lam..

Monday, 19 December 2011

berdoalah wahai sahabat ! !

assalamualaikum.
kali ni.hanya nak ajak kita sama2 mengaminkan doa ini.

wahai kawan kawan.
semoga doa yg di lontarkan ini dapat menaikkan semangat kita sebagai seorang pejuang yang sentiasa mentauhidkan Allah dimuka bumi ini.
semoga doa ini dimakbulkan Allah.ketahuilah sahabat.doa yang dilafazkan oleh orang yang teraniaya pasti akan dikabulkan oleh Allah subhanahuwataala..

"oh Ya Allah.tuhan seru sekalian alam.engkau permudahkanlah segala urusan jihad umat islam,engkau permudahkanlah kami untuk memperjuangkan kalimah tauhid diatas dunia,
Ya Allah,engkau serapkanlah semangat didalam jiwa hamba yang terlena selama ini setelah melihat segala yang aku cuba sampaikan Ya Tuhan"

Sunday, 18 December 2011

inilah dajjal ! !

ASSALAMUALAIKUM.
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGAYANG

sedikit cerita tntg dajjal yg dilaknat




Dari Abi Umamah Al-Bahiliy, beliau berkata: “Rasululah s.a.w telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu Baginda banyak menyentuh masalah Dajjal…. Baginda telah bersabda: “Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yang paling hebat selain daripada fitnah yang dibawa oleh Dajjal. Setiap Nabi yang diutus oleh Allah SWT ada mengingatkan>kaumnya tentang Dajjal. Aku adalah nabi yang terakhir sedangkan kamu adalahumat yang terakhir…. Dajjal itu tidak mustahil datang pada generasi(angkatan) kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin.. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya.Dan se ben arnya Allah SWT akan menjaga orang-orang mukmin.


“Dajjal itu akan datang nanti dari satu tempat antara Syam dan Irak. Dan mempengaruhi manusia dengan begitu cepat sekali. Wahai hamba Allah, wahai manusia, tetaplah kamu. Di sini akan saya terangkan kepada kamu ciri-ciriDajjal, yang belum diterangkan oleh nabi-nabi sebelumku kepada umatnya.


“Pada mulanya nanti Dajjal itu mengaku dirinya sebagai nabi. Ingatlah, tidak ada lagi nabi sesudah aku. Setelah itu nanti dia mengaku sebagai Tuhan….. Ingatlah bahawa Tuhan yang ben ar tidak mungkin kamu lihat sebelum kamu mati. Dajjal itu cacat matanya sedangkan Allah SWT tidak cacat, bahkan tidak sama dengan baharu. Dan juga di antara dua mata Dajjal itu tertulis KAFIR, yang dapat dibaca oleh setiap mukmin yang pandai membaca atau buta huruf.


“Di antara fitnah Dajjal itu juga dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu se ben arnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas…. Sesiapa di antara kamu yang disiksanya dengan nerakanya, hendaklah dia meminta pertolongan kepada Allah dan hendaklah dia membaca pangkal surah Al-Kahfi, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yang membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk.


“Di antara tipu dayanya itu juga dia berkata kepada orang Arab:

“Seandainya aku sanggup menghidupkan ayah atau ibumu yang sudah lama meninggal dunia itu, apakah engkau mengaku aku sebagai Tuhanmu?” Orang Arab itu akan berkata: “Tentu.” Maka syaitan pun datang menyamar seperti ayah atau ibunya.

Rupanya sama, sifat-sifatnya sama dan suaranya pun sama Ibu-bapanya berkata kepadanya: “Wahai anakku, ikutilah dia, sesungguhnya dialah Tuhanmu.”


“Di antara tipu dayanya juga dia tipu seseorang, yakni dia bunuh dan dia belah dua. Setelah itu dia katakan kepada orang ramai: “Lihatlah apa yang akan kulakukan terhadap hambaku ini, sekarang akan kuhidupkan dia semula.

Dengan izin Allah orang mati tadi hidup semula. Kemudian Laknatullah Alaih itu bertanya: “Siapa Tuhanmu?” Orang yang dia bunuh itu, yang kebetulan orang beriman, menjawab: “Tuhanku adalah Allah, sedangkan engkau adalah musuh Allah.” Orang itu bererti lulus dalam ujian Allah dan dia termasuk orang yang paling tinggi darjatnya di syurga.”


Kata Rasulullah s.a.w lagi: “Di antara tipu dayanya juga dia suruh langit supaya menurunkan hujan tiba-tiba hujan pun turun. Dia suruh bumi supaya mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya tiba-tiba tumbuh. Dan termasuk ujian yang paling berat bagi manusia, Dajjal itu datang ke perkampungan orang-orang baik dan mereka tidak mengakunya sebagai Tuhan, maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman dan ternakan mereka tidak menjadi


“Dajjal itu datang ke tempat orang-orang yang percaya kepadanya dan penduduk

kampung itu mengakunya sebagai Tuhan. Disebabkan yang demikian hujan turun di tempat mereka dan tanam-tanaman mereka pun menjadi. “Tidak ada kampung atau daerah di dunia ini yang tidak didatangi Dajjal kecuali Makkah dan Madinah. Kedua-dua kota itu tidak dapat ditembusi oleh Dajjal kerana dikawal oleh Malaikat. Dia hanya berani menginjak pinggiran Makkah dan Madinah. Namun demikian ketika Dajjal datang ke pergunungan di luar kota Madinah, kota Madinah bergoncang seperti gempa bumi.. Ketika itu orang-orang munafik kepanasan seperti cacing dan tidak tahan lagi tinggal di Madinah. Mereka keluar dan pergi bergabung dengan orang-orang yang sudah menjadi pengikut Dajjal. Inilah yang dikatakan hari pembersihan kota

Madinah.


Dalam hadis yang lain, “di antara fitnah atau tipu daya yang dibawanya itu, Dajjal itu lalu di satu tempat kemudian mereka mendustakannya (tidak beriman kepadanya), maka disebabkan yang demikian itu tanam-tanaman mereka tidak menjadi dan hujan pun tidak turun di daerah mereka. Kemudian dia lalu di satu tempat mengajak mereka supaya beriman kepadanya. Mereka pun beriman kepadanya. Maka disebabkan yang demikian itu Dajjal menyuruh langit supaya menurunkan hujannya dan menyuruh bumi supaya menumbuhkan tumbuh-tumbuhannya. Maka mereka mudah mendapatkan air dan tanam-tanaman mereka subur.”


Dari Anas bin Malik, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Menjelang turunnya Dajjal ada tahun-tahun tipu daya, iaitu tahun orang-orang pendusta dipercayai orang dan orang jujur tidak dipercayai Orang yang tidak amanah dipercayai dan orang amanah tidak dipercayai.”


Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w ada bersabda: “Bumi yang paling baik adalah Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal nanti ia dikawal oleh malaikat. Dajjal tidak sanggup memasuki Madinah. Pada waktu datangnya Dajjal (di luar Madinah), kota Madinah bergegar tiga kali. Orang-orang munafik yang ada di Madinah (lelaki atau perempuan) bagaikan cacing kepanasan kemudian mereka keluar meninggalkan Madinah. Kaum wanita adalah yang paling banyak lari ketika itu. Itulah yang dikatakan hari pembersihan. Madinah membersihkan kotorannya seperti tukang besi membersihkan karat-karat besi.”


Diriwayatkan oleh Ahmad, hadis yang diterima dari Aisyah r.a. mengatakan:

“Pernah satu hari Rasulullah s.a.w masuk ke rumahku ketika aku sedang menangis. Melihat saya menangis beliau bertanya: “Mengapa menangis?” Saya menjawab: “Ya Rasulullah, engkau telah menceritakan Dajjal, maka saya takut mendengarnya. ” Rasulullah s.a.w berkata: “Seandainya Dajjal datang pada waktu aku masih hidup, maka aku akan menjaga kamu dari gangguannya. Kalau dia datang setelah kematianku, maka Tuhan kamu tidak buta dan cacat.”


Dari Jabir bin Abdullah, katanya Rasulullah s.a.w bersabda: “Dajjal muncul pada waktu orang tidak berpegang kepada agama dan jahil tentang agama. Pada zaman Dajjal ada empat puluh hari, yang mana satu hari terasa bagaikan setahun, ada satu hari yang terasa bagaikan sebulan, ada satu hari yang terasa satu minggu, kemudian hari-hari berikutnya seperti hari biasa.”


Ada yang bertanya: “Ya Rasulullah, tentang hari yang terasa satu tahun itu, apakah boleh kami solat lima waktu juga?” Rasulullah s.a.w menjawab: “Ukurlah berapa jarak solat yang lima waktu itu.” Menurut riwayat Dajjal itu nanti akan berkata: “Akulah Tuhan sekalian alam, dan matahari ini berjalan dengan izinku. Apakah kamu bermaksud menahannya?” Katanya sambil ditahannya matahari itu, sehingga satu hari lamanya menjadi satu minggu atau satu bulan.


Setelah dia tunjukkan kehebatannya menahan matahari itu, dia berkata kepada

manusia: “Sekarang apakah kamu ingin supaya matahari itu berjalan?” Mereka semua menjawab: “Ya, kami ingin.” Maka dia tunjukkan lagi kehebatannya dengan menjadikan satu hari begitu cepat berjalan.


Menurut riwayat Muslim, Rasulullah s.a.w bersabda: “Akan keluarlah Dajjal kepada umatku dan dia akan hidup di tengah-tengah mereka selama empat puluh.

Saya sendiri pun tidak pasti apakah empat puluh hari, empat puluh bulan atau empat puluh tahun. Kemudian Allah SWT mengutus Isa bin Maryam yang rupanya seolah-olah Urwah bin Mas’ud dan kemudian membunuh Dajjal itu.”


Dan menurut ceritanya setelah munculnya Dajjal hampir semua penduduk dunia menjadi kafir, yakni beriman kepada Dajjal. Menurut ceritanya orang yang tetap dalam iman hanya tinggal 12,000 lelaki dan 7,000 kaum wanita.

Sabda Rasulullah : “Sebarkanlah walau seayat.”

Friday, 16 December 2011

buka hati buka minda kenang jasa ! !

bismillahirrahmanirrahim..
ASSALAMUALAIKUM..

ok..sekarang jom kita lapangkan hati.bukak minda.n tenangkan diri.
mari kita lupakan segala masalah..cuba tumpukan pada apa yg anda akan baca..
kita kena tahu segala kehidupan kita dtgn Allah.
kite ni amanah paling besar yag Allah kurniakan pada parent kita..
mak bapak sume dah cube sehabis baik dlm mendidik kita..memberikan segala keperluan yang kita semua perlukan..

masa mula2 nak ayah kita sambut kita masa lahir.
ALLAHUAKHBAR ALLAHUAKHBAR..
sampai habis..
x tergmbr mcm mane ceria muka ayah..segala kesakitan mak dah tak terasa masa tu.

IBU : bang..comelkan ank kita..comelkan ? kite besarkan die elok2 yer bang !!..kite bagi die sepenoh kasih syg..bia jadik ank yang soleh/solehah..

tahu ker kita mak slalu bangun malam tgok kita mase baby dulu..sampai seekor nyamuk pon x dapat nak merasa darah muda kite ni..fresh lagi tu..
dengan penuh rasa cinta..mak ayh peluk..dukung..belai..sampai tak terasa masa berlalu sebab terlalu asyik tgok wajah kita.ayah kita tak reti payah..x kenal letih..hanya untuk ank kesayangan die ni..

ingat tak pengorbann mak ayah kita ? ?

                                   .......................

skarang kite semua dah besar..dah pandai bace blog ni..dah pandai main fb..
dan yang paling penting..ade yang dah mule pandai  melawan..
saat tu..segala jasa mak ayah sume kita lupa..mak ayah kita yg dulu kuat..dah makin lama mkin tua..
depa pon dah x larat nak marah2..
bile ayah nak tegor je..mak kate ape ? ?
IBU : jangan risau abg..kite kan dah jage die elok2 dulu..nnti die mesti tolong kite..die mesti kenang jasa kita..

haaa..bayangkan,atas apa yang kita dah lalukan selama ni..betol ke ape yang mak kite ckp kat atas tadi ?
betol ke kite dah jalankan tanggungjawab kite sebagai ank  ? ?
kite fahamke ape dalam fikiran ibumak ayah kita ? ? kenal ke kite ngan mak ayh kita ? ? mungkin kenal pada nama..

cube ingt balik ape yang kita dah bat pade mak ayah kita ?betol ke kite anak yang baik ?

IBU : adik..tolong pergi kedai untuk mak  !!
ANAK : ape lagi ni mak..nak ape  ? ?
IBU : tolonglah pegi kedai..gula dah habis..tolong belikan untuk ibu yer..ibu x larat nak pegi sorang2..
ANAK : alaa..mak ni,,pergi la sendiri..mak bukan nye nazak lagi pon..x habis2 nak suruh adik pergi kedai..malasla..adik nak pergi main ni..nanti2 la...

tanpa sebarang kate..mak kite senyum je.
dptke kite bayang ape yang mak kite rase mase tu ?ape perasaan mak mase tu ? ?
anak yg die kandungkan 9 bulan .. yang die susukan dgn rasa sayang..
yang die jaga bagai menatang minyak yang penuh..
PATUT KE SEORANG MAK YANG BERJASA DILAYAN SEBEGITU RUPA ? ?
mak kite dgn diam..jalan sorang2 kuatkan diri pergi kedai..

mesti kita lupa.mak basuh baju kita..mak masak makan kat kita..mak kemaskan bilik kita..mak sikat rambut kita.mak sentiasa lebihkan kita dari diri sendiri.

cuba andaikan..mase kita kat sekolah..ayah datang ambik bawak pergi hospital..mase tu kita tanpa tahu apa2 pon..sampai kat luar wad icu..lusa nak raya..mak sakit mcm ni..alaa..mcm mane ni..

Yaasin..wal quranil hakim...innakalaminalmursalin..


tiba2 kite nmpak emak datang dari bilik icu..berhenti depan kita..senyum jer..manis jer wajah mak..tapi mak diam..mak cium dahi kita..

ayah datang dari belakang pegang bahu kita..
AYAH : sabar la dik..ini ujian mak..mak kan kuat..mesti boleh sihat balik.doktor kate..dalam badan mak banyak kuman..kuman dah sampai paru2..doktor dah tebuk lubang di leher mak..

dlam wad icu...
mak..bangnlah mak..adik mintak maaf..adik bangak buat salah pada mak..mak kan kuat..bangun mak..kite nak raya dah..adik x nak raya tanpa mak..

menitis air mata kita..menyesal..

pagi raya..30.ogos 2011..
ABG : adik.sabar tau..kita tgok mak hari ni..doa byk banyak
ADIK : ermmm..

MAK.. SELAMAT HARI RAYA..MAAFKAN SEGALA KESALAHAN ADIK..SIHATLAH MAK..

raya kedua..31.ogos 2011
dlam perjalanan ke hospital..
adik MAK DAH TAKDAK.
 abg memandu menangis..semua menangis..

MAK.ADIK TAK DAPAT LAGI BALAS JASA MAK..ADIK SLALU BUAT SALAH..MAK AMPUNKAN ADIK TAU..

cuba kita bayangkan..ibu yang kita sayang.yang selalu bersama kita dulu..pergi untuk selamanya.
kita takkan dengan lagi suara ibu kita..
kita takkan rasa lagi masakan ibu kita..takkan..untuk selamanya..

terbayangkah kita benda macam ni mungkin akan berlaku pada kita..

"taatilah ibu bapa kecuali bila mereka menyuruh melakukan mungkar"

cari jodoh..

                                                              ASSALAMUALAIKUM..

                                   carik carik cariklah..pasangan biar betolbetol oh kawan..


sering manusia memperkatakan tntg kasih sayang dan rasa cinta terhadap manusia berlainan jenis dgn nya,,
>>sapa x mau ada jodoh yg memang hensem/cun baik dan sebagainya..

namun adkah mereka menyangka bahawa gagasan mafhum cinta itu salah..bukan berlandaskan syariat ? ?
>>bila dah suka semua nak balon..yg baik jadik jahat yang jahat kata baik..

sedarkah mereka bercinta itu sememangnya ada kaedahnya ? ?
>>dari nak carik yang mcm mana..sampai cara nak bercinta..fuiyoo..mcm ada buku pnduan oo..

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, 
"Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, engkau akan selamat".


haa..apa maksud selamat kat sini...maksud selamat adalah..jaminan kebahagiaan..
pilihan pertama : harta . kekayaan mungkin boleh menjamin kesenangan tapi bukan ketenangan..dok carik yg harta byk..sbb apa..kot2 bila si pasangan dah takde..boleh masuk tgn sniri harta tu..

pilihan kedua : keturunan..hmm..nak carik keturunan plak..nak la yang subur..keturunan pahlawan ke..darah raja ke..xde apenye ngan title..

pilihan ketiga : ha..yg ni keja jaga cikit..x leh nak nafi..mmg fitrah insan nak yg lawa..cantik dimata ttap dihati..cantik luaran saja bwat pa ? ? tak leh pkai jugak..

pilihan keempat : yg paling pentng skali..AGAMA.engkau akan selamat..dunia dan akhirat..

"ada harta banyak..iman haprak..pigilah..ada keturunan kerabat raja..akhlak buruk..sepoii..ada rupa..mak aii ratu kampung..tapi..ceroi ilmu agama.."

nabi pesan pulak pada ayah2 org perempuan..mafhumnye.kalu ada lelaki datang nakkan anak kamu..kamu tgok dua benda..jgn tgok lain dari ini... agama dan akhlaknye..kalau elok kawinkanlah anakmu dgnnya..kalau kamu tak kwinkan ank kamu dgnnya..maka huru haralah kenidupan ank kamu..

ha..nampak tak ? agama didahulukan..

                                    *kahwinilah kerana agama walaupon hidungnya tiada*kata nabi

(sumber dari ceramah ustaz haslin bahrin dan diolah sendiri)
that all for today !! watammat ! !


Thursday, 15 December 2011

freedom fighter ! ! avatar..

assalamualaikum..

>>aktiviti masa cuti= menghabiskan siri kartun avatar the last airbender..

jadik..oleh kerana terpengaruh ngan citer ni..kali ni nak sembg sal freedom fighter..
actually freedom fighter ni satu golongan pemuda dlam scene avatar ni..kirenye depa ni nak sebarkan kebebasan di dunia..

kite kene la kenal dulu ngan watak2 lam citer tu..

Ang..seorg "budak" dipilih utk jdi avatar(penyelamat dunia) 


tgah tu Ang..pompuan katara..laki tu sokka..n_n


katara..pompuan ade kemahiran waterbander,dan penyembuhan..
sokka..abg katara..xde skill.just otk die jenis yg hebat sains..dan pndai strategi..gila2 skit..

                                                         
ni die taff..earthbander..buta tapi celik..

dan freedom fighter tu bukan depa tadi..geng ni lain skit..depa ni jenis yg nak kebebasan tapi ikut cara depa..
ade satu babak tu depa nak musnahkn kampung sbb kampungtu terpaksa serahkan hasil tani kepada firenation(kuasa jahat..kire mcm amerika ngan israel la..)

masok pasal freedom tadi..maksud freedom kebebasan..jadik..dlm islam sbnor nye ikut pengetahuan dan pembacaan saye la an..ade tiga tafsiran berbeza..itu len kali kita smbg sal maksud kebebasan..

ni ar die..freedom fighter yg tersesat jalan tu


kali ni,..FREEDOM FIGHTER..pejuang..

okk...rase2 stakat ni xde input pon..so..kite try inputkn otak korang..

ANG sebagai DAI'E
KATARA sebagai PEMBIMBING
SOKKA sebagai MASTERPLAN
TAFF sebagai KEIMANAN

sikap sebenar Ang ni..terlalu ingtkn keamanan..itu la PENDAKWAH yg sebenar.bertebarlah kamu keatas muka bumi utk mmbawa keamanan sejagat..dgn apa  ? ? dgn islam la..way of life

kalau dah ada DAI"E mesti la ada sifu..katara pandai lembutkan hati ang mase tgah marah..itula PEMBIMBING..pandai jaga ank buah..ajar leklok..

sokka plak..biler ade dah dua benda tapi..mesti la ada landasan die..ape ? ? THE HOLY QURAN la..ape 
lagi..nak ikut cara lain bwat pa..1400 taun dulu allah dah ajar dah..dah lengkap dah..

taff lagi satu..sbb apa taff jadik KEIMANAN..sbb taff ni 'buta' ..tapi CELIK..iman ni nampak ker ? ? boleh tgok ker ? ? tapi iman jadik panduan jugak..yer tak ?? haha

jadi kat sini nak kate..semua hidup kita perlukan apa yg di nyatakan kat atas..sekian terima kasih..

wassalam..

Tuesday, 13 December 2011

hahaha !! jom lawan syaitan ! !

 assalamualaikum..
kali ni satu entry yg sedikit lain..
mula2 nak mintak restu dari pelukis la..sama ada dia tahu atau pon tidak karyanya telah dipamerkan disini..(xdak niat lain..DAKWAH.)


 kringgg ! !!  loceng dah bunyi..
wiiiiiiiiiiiinngggg ! ! siren pon dah bunyi...BANGUNG2..(ganu kang)
 bukang skada ramadhang jer kiter kene bangung awal..tiap hari sokmo.. dok siap awal2 baru leh gi masjid awal kawan2.
 niat dulu bro !! baru leh pasang alarm,jam loceng dan sbgainye..
BANGUNLAH SEBELUM ANDA KELAK DIBANGUNKAN ! !
 waqala rabbi udu'ni astajib lakum..
(tuhan kate..mintak ler..nescaya aku perkennkan)
 kesedaran anda tanggungjawab bersama..
wahh ! ! skarang kite dah tahu kaedah yg boley dipraktikkn..jgn lupa ! !






                                           amiiinn ! !

Sunday, 11 December 2011

kuliah tujuh minit ! !

DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG ! !


alkisah terjadi sepurnama yg lalu dibulan ramadhan..puasa ke 22 termaktub tugasan mmberikan kuliah tujuh minit(kultum) bertajuk ujian Allah..dan terbukti diri sedang bergelut dengan ujian yang amat mencabar..

berbalik kepada kisah kuliah..ayat pertama berbunyik mcm ni lebih kurang..
"Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh,alhamdulillah..innalhamdulillah,nahmaduhu wanasta'inuhi wanastaghfiruh,asyhaduanlailahaillallah waasyhaduannamuhammadan abduhu warasuluh.....and so on..

setelah seminit berjampi serapah...tarik nafas dlam2...


وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ٢:١٥٥
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ٢:١٥٦
أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ٢:١٥٧
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan,”Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.” Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabbnya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. [al Baqarah/2:155-157]


haa..dlam ayat ni dijelaskan bahawa kita sebagai insan akan diuji,pasti diuji..
ujian pertama yg disebut adalah..ketakutan..cer kita usha mase kat hostel..ade yg tak berani pergi tandas memalam..takod..ade yg takut pada senior wlaupon sepatutnya HORMAT..

yg kedua kelaparan..sape yg boley berfikiran normal waktu lapar ? semua x boleh fikir dengan waras..(bukan gila)..waktu lam kelas..kalau cikgu bagi kluar rehat lmbt..mesti semua tension..tapi kalau dah rehat..nak masok pon mals..betapa berpengaruhnya makanan..

kekurangan harta..miskin tu amat ditakuti sekali.semua org nak kan kesenangan..kalau miskin semua benda kita nak buat susah..tapi yg sebenarnya Allah lagi penting..bukan harta..

jiwa..disebbkan kekurangan jiwa..ramai org yg bermadu kasih pada lain jenis..yg pompuan syok kat laki..yg laki gegeh kat pompuan..lantas terjadinya cauple..dlam bahasa kotornya zina..ya..COUPLE ITU ZINA

hmm..buah buahan last skali..tapi saya x pasti apa ujian yang berkaitan dengan buah buahan..carik la sniri yer

dok sat pastu..bukak kertas..sbb nak ingt balik ayt quran yg kedua yg nak diselitkan dlam kultum tu..
surah al ankabuut ayt ke 2..


أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”


-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

dan sape yang rasa dia beriman tu..dah sesungguhnya tuhan akan menguji kehidupan dier..jagn risau hasil ujian tu..sebb tuhan lebih pentingkn usaha bukannya hasil..

itu saja yg dapat saya sampaikan dalam kultum saya pada pasangan saya sepas ni utk meneruskan lagi kultum untuk 7 MINIT YANG SETERUSNYA..
mcm tu lah tugasan yg mmg sedia ada pada setiap bulan ramadhan..maka berserilah ramadhan smka kerian dengan kuliah pelajar..

Sunday, 2 October 2011

puisi untuk yang berasa muslim


wahai akhifillah,beritahu aku
kapankah kau akan marah
jika milik kita yg suci dihina
dan tempat kita dihancurkan


dan kau tidak menjadi marah
jika sifat ksatria kita dibunuh
dan kehormatan kita dinjak-injak
dan dunia kita berakhir
dan kamu tidak menjadi marah
jadi beritahu aku
kapan kamu akan marah


jika sumberdaya kita dirampas
dan institusi kita diruntuhkan
dan masjid-masjid kita dihancurkan
dan masjid al-aqsa dan al-quds kita
tetap dirampas dan kau tidak menjadi marah
jadi beritahu aku
kapan kau akan menjadi marah



musuhku atau musuhmu
menghina kehormatan
darahku dijadikan mainan oleh dia
dan kau jadi penonton permainan
jika untuk Allah untuk suatu yang suci
untuk islam kau tidak marah
jadi beritahu aku
kapan kau akan marah


aku melihat darah mengucur
wanita wanita tua iringi
anak anak menuju maut
aku lihat segala macam penindasan
dan kau tidak menjadi marah
jadi beritahu aku
kapan kau akan marah


dan kau duduk seperti boneka bisu
perutmu memenuhi kantor
kau habiskan makan,banggakan angka angka
dengan wang,curahkan dirimu kepada bekas bekasnya
aku lihat kematian diatas kepala kami
dan kau tidak menjadi marah,jangan malu malu
kau ada di umat yang mana ?


jika kau juga derita apa yang kami derita
tidak menjadilah kamu ingin membalas
maka tidak usah repot
kerana kau bukanlah kami
mahupun bagian dari kami
bahkan kau bukan bagian dari dunia manusia


jadi hiduplah seperti arnab 
dan matilah seperti arnab..

Monday, 1 August 2011

korang nak aku update..aku dah update..tapi kan dah merapu..haha

ramadhan bulan berkat ramadhan bulan rahmat ramadhan bulan makfirah
    jadikan bulan ramadhan detik permulaan untuk sama2 kita mmperbaiki diri..wlaupon sepatutnye tiap2 hari kite renung dan cube ubah kesalahan nye..
                                ..IKHTILAT..
 bila cakap pasal ikhtilat..terkenang mase zaman bila aku masih budak2..
bende ni bukan main main..mcm dulu tak pela..tapi bile dah besa ia merupakan satu isu yg sangan dipengaruhi hukum syarak...
ramai orang hanya menjaga ikhtilat(pergaulan laki2 n pompuan)mase pertemuan je..tapi sedarkh kita..hatta di facebook pon wajib kita jaga..detik permulaan untuk aku cuba ubah cara hidup  di fb..haha
berapa byk dugaan yg bakal melanda di bulan ranadhan ni aku tak tau..
tapi insyaAllah sama2 kita redah saja....

KUASA..KUASA..KUASA..
sebelah kaki di sebelah syurga dan sebelah laki di sebelah neraka..
betapa beratnya memikul amanah..aku dah mula cuak ni..tapi stakat ni boleh la nak cover kat skolah tu..(hehe)
disebabkan tu jugalah aku mula nak ubah diri jadi yg lebih baik..aku taknak jadik pemimpin yg hanya 
boleh mengarah,boleh menegur,boleh tu boleh ni..tapi KOSONG jer..
moga2 ALLAH merestui perjalanan hidup aku yg penuh dgn liku2ni..

Wednesday, 8 June 2011

hargailah sebelom tiada...


ketika kejauhan
masihku hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

Tuesday, 7 June 2011

dugaan ! !

ASSALAMUALAIKUM..BISMILLAH..                                                                                                     


post kali ni aku tak payah ckp bayk la..             tengok je  video ni k...haha..                                                                      ckp byk pon x gune..ampe bukan nak bace pon an..

haa..aku harap hampe pham la kot noh...
tu dia..indahnya penderitaan...
wallahu'alam

tautan kasih

bismillah...
nak citer sal kasih ni agk susah la bagi aku sbb aku x brape paham sgt..
tapi aku cube try test je dulu..hehe
kalau pasal cinta..tafsiran budak mude skarg ni.
C..cinta
I..itu
N..nikmati
T..tubuh
A..anda

mudah betoi la terpesong tafsiran depa ni an..
ni la die kalau jiwa dah termkn anasir jahat,

kan cinta tu fitrah dari tuhan..jadik cinta tu patot nye pada TUHAN RABBUL IZZATI je..
tapi dsbbkn tuhan tau kite hidop perlukn pasangan..
tuhan titipkn la kasih tu pada makhluk die..sape lagi kalau bkn kite..
jadik klo org yg pesong kn cinta dari bende yg sptotnye tu die mmg kufur nikmat.
tuhan dah bgi tu ptotnye syukur la an..(moga2 kite tergolong dlm org yg bersyukur)
dah la DIA kasik kite nikmat kasih..Allah janjikn pulak balasn tok org yg kasih tu..
aper..korang ingt aku men ckap je ker..aku ckp sbb aku tau..nak bukti? amik ni..hehe

Dari Abu Hurairah radhiallahu 'anhu, Rasulullah Shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda: “Tujuh golongan yang Allah akan menaungi mereka pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Nya: Imam yang adil, pemuda yang tumbuh dengan beribadat kepada Allah, laki-laki yang hatinya terpaut dengan masjid, dua orang yang saling mencintai kerana Allah, mereka bertemu dan berpisah kerana Allah, Seseorang yg Berdzikir kepada Allah dan air matanya berlinang, laki-laki yang diajak (digoda) oleh wanita yang bernasab yg tinggi dan cantik lalu ia berkata: Sesungguhnya aku takut terhadap Allah, seseorang yang bersedekah dengan cara yang tersembunyi sehingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dibelanjakan oleh tangan kanannya.” (riwayat al-Bukhari dan Muslim)
haa...tak kan la tu pon x reti nak paham lagi..tuhan tau la ape yg terbaik tok kite.                                                      jadik die akn kasik kite org yg layak..tunggu je mase..                                                                               JODOH TU RAHSIA DAN AKN TIBA DILA SMPAI MASENYE..                                                          haha..aku cilok ayt ni darik novel kala cinta dan wahyu bersatu.bes cite die..                                           tapi korg nak tau sal novel tu bkn kat cni la yer..
ha..kalau korg ade suke kat sesape..                                                                                                           berdoalah pada yg Esa mntaklah tuhan berikan yg terbaekkk dan sesuai ngan kite..jgn bagitau die lagi....aku pon ade doa gak.ceewah,nak kongsi ker..ermm aku doa camni jer..

YA ALLAH..JIKA BENAR APA YG AKU RASA DAN ANDAI BENAR DIA TERCIPTA UTK AKU YA ALLAH..AKU MNTA YA ALLAH..ENGKAU TAUTKAN LAH HATI KAMI DEMI MENCAPAI REDHAMU YA  ALLAH..DAN JIKA DIA BUKANLAH TERCIPTA BUATKU..MAKA ENGKAU SISIHKANLAH PERASAAN AKU PADANYA YA ALLAH..
hehe..pandai2 la korang nak doa ape utk diri sniri..                                                                                            aku doa utk aku..
so..sesape yg dah salah erti pasal cinta tu..perbetulkan la persepsi tu..don't let banana fruit two time la..haha..(translate lek lok okeyh)

wallahu'alam....

Saturday, 4 June 2011

kita dengan DIA


 ermm...
..renunglah kembali status kita hanyalah hamba..jadi kepada tuhan lah khidmat spenohnya ditujukan..kita yg hina pasti ada cacat celanya..itu lah penting kehidupan bermasyarakat..jgn lah kita berpecah belah kerana ia tidak akn mmbawa sbrang kebaikan pon.sandarkan lah pergantungan kita pada yg maha esa atas setiap sesuatu agar kita semua akn sentiasa dbawah naungan rahmatnya..ingin saya katakan disini..kalau kita sengaja memporak perandakan hubungan..samalah juga dgn ingkar arahan Allah...ayt di bwah jelas mnunjukkan arahan bersatu padu diatas satu jamaah..

واَعْتصِمُواْ بِحَبْلِ الله جَمِيْعًا وَلاَ تَفَـرَّقوُا وَاذْ كـُرُو نِعْمَتَ الله عَلَيْكُمْ إٍذْكُنْتُمْ أَعْـدَاءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلـُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَكُنْتُمْ عَلىَ شَفاَ خُـفْرَةٍ مِنَ النَّاِر فَأَنْقـَدَكُمْ مِنْهَا كَذَالِكَ يُبَبِّنُ اللهُ لَكُمْ اَيَاتِهِ لَعَلـَّكُمْ تَهْـتَدُونَ ’{ال عـمران 103} 

Artinya : 



“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian dengan tali Allah dan janganlah kamu sekalian berpecah belah, dan ingatlah nikmat Allah atas kamu semua ketika kamu bermusuh-musuhan maka Dia (Allah) menjinakkan antara hati-hati kamu maka kamu menjadi bersaudara sedangkan kamu diatas tepi jurang api neraka, maka Allah mendamaikan antara hati kamu. Demikianlah Allah menjelaskan ayat ayatnya agar kamu mendapat petunjuk” 


(Q.S. Ali Imron ayat 103) 


ayuhlah kita pinta pada tuhan agar kita tidak tergelincir dari landasan perjuangan menuju mardhatillah,bukankah kita tlah djanjikan dengan janji Allah yg mana kita xkan terlepas dari bantuannya.sesungguhnya bantuan Allah yg dtg jarang sekali kita sedari..yakin lah kita dgn janji Allah..

(maaf la..xde lagu yg ni versi lelaki)
[pic-1.gif]
"berdoalah kepadaku,nescaya akan aku perkenankan bagimu,sesungguhnya orang orang yg menyombongkan diri dari menyembhku akan msok kedalam jahanam dalam keadaan hina dina"

Nah..dah tuhan kate mcm tu kite ape lagi..mintak la..mintak..same same hadapi kesulitan dan..adu pada Dia..

satu pesanan..
*KALAU KITA BERDOA DAN TROS MENDAPAT APA YG DHAJATKN..
     TANDANYA ALLAH SYG DENGAN KITA DAN MMBERI APA YG KITA MAHUKAN..DIA TIDAK MAHU KITA                      
     TUNGGU LAMA UNTUK MENIKMATI NIKMATNYA..KITA DALAM GOLONGAN YG ALLAH SAYANG
*KALAU KITA BERDOA TAPI MENGAMBIL MASA YG LAMA BARU DIKURNIAKAN DENGAN APA YG DIHAJAT..
     TANDANYA ALLAH RINDU NAK DENGA SUARA KITA MEMOHON PADANYA..SEKALIGUS DAPAT MNDEKATKAN 
     LAGI KITA PADA DIA,KITA DALAM GOLONGAN YG ALLAH RINDU 
*KALAU KITA BERDOA DAN ALLAH TIDAK PERKENANKANNYA..
     MAKA KETAHUILAH,ALLAH MERANCANG SESUATU YG LEBIH BERMAKNA DARI APA YG DIHAJATKAN DLAM 
     KEHIDUPAN KITA..PERCAYALAH KITA BERADA DILANDASAN YG ALLAH BERIKAN PETUNJUK..


                                            (p/s: harap post kali ni dpt bantu dlm pergantungan sepenuhnya pada Rabb.)