-

Friday, 16 December 2011

cari jodoh..

                                                              ASSALAMUALAIKUM..

                                   carik carik cariklah..pasangan biar betolbetol oh kawan..


sering manusia memperkatakan tntg kasih sayang dan rasa cinta terhadap manusia berlainan jenis dgn nya,,
>>sapa x mau ada jodoh yg memang hensem/cun baik dan sebagainya..

namun adkah mereka menyangka bahawa gagasan mafhum cinta itu salah..bukan berlandaskan syariat ? ?
>>bila dah suka semua nak balon..yg baik jadik jahat yang jahat kata baik..

sedarkah mereka bercinta itu sememangnya ada kaedahnya ? ?
>>dari nak carik yang mcm mana..sampai cara nak bercinta..fuiyoo..mcm ada buku pnduan oo..

Rasulullah SAW dalam hadisnya bermaksud, 
"Kahwinilah wanita itu kerana empat perkara, kerana hartanya, kerana keturunannya, kerana kecantikan dan kerana agamanya. Pilihlah wanita yang beragama, engkau akan selamat".


haa..apa maksud selamat kat sini...maksud selamat adalah..jaminan kebahagiaan..
pilihan pertama : harta . kekayaan mungkin boleh menjamin kesenangan tapi bukan ketenangan..dok carik yg harta byk..sbb apa..kot2 bila si pasangan dah takde..boleh masuk tgn sniri harta tu..

pilihan kedua : keturunan..hmm..nak carik keturunan plak..nak la yang subur..keturunan pahlawan ke..darah raja ke..xde apenye ngan title..

pilihan ketiga : ha..yg ni keja jaga cikit..x leh nak nafi..mmg fitrah insan nak yg lawa..cantik dimata ttap dihati..cantik luaran saja bwat pa ? ? tak leh pkai jugak..

pilihan keempat : yg paling pentng skali..AGAMA.engkau akan selamat..dunia dan akhirat..

"ada harta banyak..iman haprak..pigilah..ada keturunan kerabat raja..akhlak buruk..sepoii..ada rupa..mak aii ratu kampung..tapi..ceroi ilmu agama.."

nabi pesan pulak pada ayah2 org perempuan..mafhumnye.kalu ada lelaki datang nakkan anak kamu..kamu tgok dua benda..jgn tgok lain dari ini... agama dan akhlaknye..kalau elok kawinkanlah anakmu dgnnya..kalau kamu tak kwinkan ank kamu dgnnya..maka huru haralah kenidupan ank kamu..

ha..nampak tak ? agama didahulukan..

                                    *kahwinilah kerana agama walaupon hidungnya tiada*kata nabi

(sumber dari ceramah ustaz haslin bahrin dan diolah sendiri)
that all for today !! watammat ! !


No comments:

Post a Comment