-

Friday, 16 December 2011

buka hati buka minda kenang jasa ! !

bismillahirrahmanirrahim..
ASSALAMUALAIKUM..

ok..sekarang jom kita lapangkan hati.bukak minda.n tenangkan diri.
mari kita lupakan segala masalah..cuba tumpukan pada apa yg anda akan baca..
kita kena tahu segala kehidupan kita dtgn Allah.
kite ni amanah paling besar yag Allah kurniakan pada parent kita..
mak bapak sume dah cube sehabis baik dlm mendidik kita..memberikan segala keperluan yang kita semua perlukan..

masa mula2 nak ayah kita sambut kita masa lahir.
ALLAHUAKHBAR ALLAHUAKHBAR..
sampai habis..
x tergmbr mcm mane ceria muka ayah..segala kesakitan mak dah tak terasa masa tu.

IBU : bang..comelkan ank kita..comelkan ? kite besarkan die elok2 yer bang !!..kite bagi die sepenoh kasih syg..bia jadik ank yang soleh/solehah..

tahu ker kita mak slalu bangun malam tgok kita mase baby dulu..sampai seekor nyamuk pon x dapat nak merasa darah muda kite ni..fresh lagi tu..
dengan penuh rasa cinta..mak ayh peluk..dukung..belai..sampai tak terasa masa berlalu sebab terlalu asyik tgok wajah kita.ayah kita tak reti payah..x kenal letih..hanya untuk ank kesayangan die ni..

ingat tak pengorbann mak ayah kita ? ?

                                   .......................

skarang kite semua dah besar..dah pandai bace blog ni..dah pandai main fb..
dan yang paling penting..ade yang dah mule pandai  melawan..
saat tu..segala jasa mak ayah sume kita lupa..mak ayah kita yg dulu kuat..dah makin lama mkin tua..
depa pon dah x larat nak marah2..
bile ayah nak tegor je..mak kate ape ? ?
IBU : jangan risau abg..kite kan dah jage die elok2 dulu..nnti die mesti tolong kite..die mesti kenang jasa kita..

haaa..bayangkan,atas apa yang kita dah lalukan selama ni..betol ke ape yang mak kite ckp kat atas tadi ?
betol ke kite dah jalankan tanggungjawab kite sebagai ank  ? ?
kite fahamke ape dalam fikiran ibumak ayah kita ? ? kenal ke kite ngan mak ayh kita ? ? mungkin kenal pada nama..

cube ingt balik ape yang kita dah bat pade mak ayah kita ?betol ke kite anak yang baik ?

IBU : adik..tolong pergi kedai untuk mak  !!
ANAK : ape lagi ni mak..nak ape  ? ?
IBU : tolonglah pegi kedai..gula dah habis..tolong belikan untuk ibu yer..ibu x larat nak pegi sorang2..
ANAK : alaa..mak ni,,pergi la sendiri..mak bukan nye nazak lagi pon..x habis2 nak suruh adik pergi kedai..malasla..adik nak pergi main ni..nanti2 la...

tanpa sebarang kate..mak kite senyum je.
dptke kite bayang ape yang mak kite rase mase tu ?ape perasaan mak mase tu ? ?
anak yg die kandungkan 9 bulan .. yang die susukan dgn rasa sayang..
yang die jaga bagai menatang minyak yang penuh..
PATUT KE SEORANG MAK YANG BERJASA DILAYAN SEBEGITU RUPA ? ?
mak kite dgn diam..jalan sorang2 kuatkan diri pergi kedai..

mesti kita lupa.mak basuh baju kita..mak masak makan kat kita..mak kemaskan bilik kita..mak sikat rambut kita.mak sentiasa lebihkan kita dari diri sendiri.

cuba andaikan..mase kita kat sekolah..ayah datang ambik bawak pergi hospital..mase tu kita tanpa tahu apa2 pon..sampai kat luar wad icu..lusa nak raya..mak sakit mcm ni..alaa..mcm mane ni..

Yaasin..wal quranil hakim...innakalaminalmursalin..


tiba2 kite nmpak emak datang dari bilik icu..berhenti depan kita..senyum jer..manis jer wajah mak..tapi mak diam..mak cium dahi kita..

ayah datang dari belakang pegang bahu kita..
AYAH : sabar la dik..ini ujian mak..mak kan kuat..mesti boleh sihat balik.doktor kate..dalam badan mak banyak kuman..kuman dah sampai paru2..doktor dah tebuk lubang di leher mak..

dlam wad icu...
mak..bangnlah mak..adik mintak maaf..adik bangak buat salah pada mak..mak kan kuat..bangun mak..kite nak raya dah..adik x nak raya tanpa mak..

menitis air mata kita..menyesal..

pagi raya..30.ogos 2011..
ABG : adik.sabar tau..kita tgok mak hari ni..doa byk banyak
ADIK : ermmm..

MAK.. SELAMAT HARI RAYA..MAAFKAN SEGALA KESALAHAN ADIK..SIHATLAH MAK..

raya kedua..31.ogos 2011
dlam perjalanan ke hospital..
adik MAK DAH TAKDAK.
 abg memandu menangis..semua menangis..

MAK.ADIK TAK DAPAT LAGI BALAS JASA MAK..ADIK SLALU BUAT SALAH..MAK AMPUNKAN ADIK TAU..

cuba kita bayangkan..ibu yang kita sayang.yang selalu bersama kita dulu..pergi untuk selamanya.
kita takkan dengan lagi suara ibu kita..
kita takkan rasa lagi masakan ibu kita..takkan..untuk selamanya..

terbayangkah kita benda macam ni mungkin akan berlaku pada kita..

"taatilah ibu bapa kecuali bila mereka menyuruh melakukan mungkar"

No comments:

Post a Comment