-

Sunday 11 December 2011

kuliah tujuh minit ! !

DENGAN NAMA ALLAH YG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG ! !


alkisah terjadi sepurnama yg lalu dibulan ramadhan..puasa ke 22 termaktub tugasan mmberikan kuliah tujuh minit(kultum) bertajuk ujian Allah..dan terbukti diri sedang bergelut dengan ujian yang amat mencabar..

berbalik kepada kisah kuliah..ayat pertama berbunyik mcm ni lebih kurang..
"Assalamualaikum warahmatullahi wa barakatuh,alhamdulillah..innalhamdulillah,nahmaduhu wanasta'inuhi wanastaghfiruh,asyhaduanlailahaillallah waasyhaduannamuhammadan abduhu warasuluh.....and so on..

setelah seminit berjampi serapah...tarik nafas dlam2...


وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ٢:١٥٥
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ ٢:١٥٦
أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ ٢:١٥٧
“Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar, (yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan,”Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.” Mereka itulah yang mendapatkan keberkatan yang sempurna dan rahmat dari Rabbnya, dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk”. [al Baqarah/2:155-157]


haa..dlam ayat ni dijelaskan bahawa kita sebagai insan akan diuji,pasti diuji..
ujian pertama yg disebut adalah..ketakutan..cer kita usha mase kat hostel..ade yg tak berani pergi tandas memalam..takod..ade yg takut pada senior wlaupon sepatutnya HORMAT..

yg kedua kelaparan..sape yg boley berfikiran normal waktu lapar ? semua x boleh fikir dengan waras..(bukan gila)..waktu lam kelas..kalau cikgu bagi kluar rehat lmbt..mesti semua tension..tapi kalau dah rehat..nak masok pon mals..betapa berpengaruhnya makanan..

kekurangan harta..miskin tu amat ditakuti sekali.semua org nak kan kesenangan..kalau miskin semua benda kita nak buat susah..tapi yg sebenarnya Allah lagi penting..bukan harta..

jiwa..disebbkan kekurangan jiwa..ramai org yg bermadu kasih pada lain jenis..yg pompuan syok kat laki..yg laki gegeh kat pompuan..lantas terjadinya cauple..dlam bahasa kotornya zina..ya..COUPLE ITU ZINA

hmm..buah buahan last skali..tapi saya x pasti apa ujian yang berkaitan dengan buah buahan..carik la sniri yer

dok sat pastu..bukak kertas..sbb nak ingt balik ayt quran yg kedua yg nak diselitkan dlam kultum tu..
surah al ankabuut ayt ke 2..


أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ
وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta.”


-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

dan sape yang rasa dia beriman tu..dah sesungguhnya tuhan akan menguji kehidupan dier..jagn risau hasil ujian tu..sebb tuhan lebih pentingkn usaha bukannya hasil..

itu saja yg dapat saya sampaikan dalam kultum saya pada pasangan saya sepas ni utk meneruskan lagi kultum untuk 7 MINIT YANG SETERUSNYA..
mcm tu lah tugasan yg mmg sedia ada pada setiap bulan ramadhan..maka berserilah ramadhan smka kerian dengan kuliah pelajar..

No comments:

Post a Comment