-

Saturday, 4 June 2011

mentari vs bulan

ASSALAMUALAIKUM dan alhamdulillah cheritera hidup yg first aku nak kongsi dah siap...
bismillah...


entry pertama dlm dunia blogging..nak kongsi sal diri aku yg x tau nak trime amanah atau pon tidak..
kisah die pasal MENTARI ATAU BULAN..
terserah la klo korg nak pilih mentari atau bulan..bace dulu ape yg ade dlam fikiran aku..hehe
(klo ade cadangan ke..cecite2)





mentari atau bulan..
dlam mnjalani hidop seharian di asrama,terpilih tok jadik seorg yg bertanggungjawab dlm hal2 pelajar,itu lah aku...mmg la kite sbgai khaliah di muka bumi ni kan..tapi dak jadik pembawa amanah ni aku x brape brani..akur dengan firman Allah ni..tapi dilema nye..pemimpin atau pengikut...


''Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: ''Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi.'' Mereka berkata: ''Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?''. Tuhan berfirman: ''Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui''(Al-Baqarah:30) 




perbezaan mentari dan bulan bagi aku :
kalau mentari..
MENTARI..MENYINARKAN CAHAYA KE SELURUH PELUSUK DUNIA..WALAU ADA AWAN YG CUBA MENUTUPI..TAPI CAHAYA TTAP MENERJAH KE SETIAP PELUSUK DUNIA..
ANDAI DUNIA DIDATANGI KEGELAPAN MALAM..MENTARI TTAP SALURKAN CAHAYA MELALUI BULAN...
WALAU MEMANASKAN DIRI UTK ORG LAIN..MENTARI YAKIN BALASAN PENCIPTA..
WALAU TERGANGGU OLEH KEGELAPAN MLM..RABB HANTAR BULAN SEBAGAI PEMBANTU UTK TERUS MENYINAR MENYINAR DAN MENYINAR

fikiran aku utuh utk berkata mntari la yg akn ttap mnjadi sebaik2 pembimbing kebaikan..
tapi saat amanah menimpa..aku jadik gugup.tersentap dgn cabaran dan tanggungjawab yg bakal bertandang..
sehinggalah muncul bulan sebagai pengganti...
BULAN..MENYINAR DIWAKTU MALAM YG MENDAMAIKAN..SENTIASA BERADA DALAM KESEJUKAN TIKA MMBERI CAHAYA..NAMUN BULAN HANYA GAGAH DI WAKTU PERTENGAHAN PERJUANGAN..TATKALA MULANYA DAN AKHIRNYA..MENYIRNA ENTAH KEMANA..
BUKANKAH INDAH BULAN MENEMANI DIKALA KALBU DITUSUK KEHENINGAN MALAM?
TAPI..BULAN PERLUKAN CAHAYA MENTARI..BEGITU JUGA ALAM..LEMAHKAH BULAN?

"bisakan aku memanaskan diri menerangi insan yg lain?"

kata sahabat..mengapa tidak jika Allah menjanjikan blasan di akhirat..

"bagaimana kalau tergelincir?

Allah akn menghantar seseorang utk memimpin kamu..

"kalau takut dilambung onbak jg berumah ditepi pantai"

mengapa tidak jika itu pilihan Allah..

"grr..semua sama"

(sahabat lain datang bersua)
sabarlah..dalam menghadapi ujian Allah...


(sahabat lagi..)
takdir Allah itu rahsia..

"risau2..ape pon x boleh"

adu dengan Allah..mintak petunjuk Allah..
Allah yg membolak balikkan hati hambanya...

"moga2 benar isi hati"


 keputusan yang diiringi doa tawakal pada Allah dan redha Allah,insyaAllah benar
matahari hanya akan malap apabila kiamat

"matahari,matahari,matahari...tu je tau,xde modal lain ke?"

x..kalau xde matahari mcm mane nak hidop?

"hah,sape matahari sekarang?"

org yg menyinari hidop org lain,dialah matahari..

"dia kepanasan..jln org lain di lebihkan,jln sendiri dibiarkan.."

Allah ada utk sejukkan dia..Allah ada utk sinari hidop dia.Allah akn balas panas dia dgn syurga..

"ermmm"

ADAKAH AKU KUAT UTK MNJADIK MATAHARI?ADAKAH AKU LEMAH UTK MNERIMA TAKDIRMU?
YA ALLAH YA TUHANKU..SINARILAH HIDAYAHMU YA ALLAH..TTAPKAN LAH AKU DENGAN LALUAN AGAMAMU YA ALLAH..YA ALLAH..TITIPKANLAH APA YANG TERBAIK UNTUKKU YA ALLAH..PANDULAH PERJUANGANKU MENUJU CAHAYAMU YA ALLAH..
AMIIN..YA RABBAL ALAMIN


No comments:

Post a Comment