-

Monday, 25 February 2013

jaga mulut ! !

Assalamualaikum dan bismillah..

adakah kita tuhan,sehingga kita sudah biasa menidakkan hak manusia lain untuk hidup bertuhan.
ya..kita sudah biasa menghakimi manusia lain yang sama seperti kita.banyak keadaan yang membuatkan kita seolah-olah melebih-lebih dalm berbicara.

contohnya :

"hey..orang bodoh macam kau ni mane layak nak hidup..kau mesti gagal dalam hidup kau nanti..mase depan kau gelap ! !"

"aku benci betul dengan mamat sorang tu..die nak tunjuk alim pulak dekat sini.nak beramal tapi menunjuk..tuhan tak redha la dengan hidup die tu"

"kalau perangai dah buruk tu..tak payah nak nasihat orang lain lah..muke kau tu dah sah-sah jadik bahan bakar api neraka ! !"
jaga mulut anda

ya..situasi ini sudah selalu dan sudah dihadam..tapi dimana letaknya Allah dihadapan kita ketika kita mengungkapkan kata-kata itu..secara zahirnya ianya cuma kata-kata yang hilang setelah mulut ditutup,namun secara hakikatnya kita membelakangkan sifat Rahman dan Rahim Allah pada hambanya.

IHSAN DALAM DIRI


ihsan dalam diri bermaksud merasakan keberadaan Allah disetiap saat hembusan nafas kita..setiap ibadah kita dirasakan seakan-akan kita melihat Allah,dan kita melihat Allah..tidak perlulah untuk kita mempertikaikan dimana Allah kerana ianya adalah perkara mutasyabihat tapi pertikaikanlah dimana Allah didalam hati kita

sungguhpun coretan kali ini begitu ringkas namun saya harap membantu kita memperbaiki diri dalam melayari samudera kehidupan.

wassalam

No comments:

Post a Comment